nieuwsanalyse

Hoe erg is het dat jobs bij Carrefour verdwijnen?

©BELGA

Voor de ruim 1.200 werknemers die bij Carrefour hun job verliezen, is dat ongetwijfeld een zware slag. Maar hun situatie is lang niet dramatisch. Bedrijven smeken om hen aan te werven.

Een sociaal bloedbad, zo omschrijven de vakbonden en oppositie de ontslagronde bij supermarktgroep Carrefour. Ruim 1.200 werknemers verliezen hun job, waarmee de sanering de zevende grootste collectieve ontslagronde is sinds de sluiting van Ford Genk in 2012.

Toch is de beslissing van de Carrefour-directie in weinig te vergelijken met de sluiting van de Genkse autofabriek, waardoor in de regio 10.000 jobs verloren gingen. De economie deed het toen een pak minder goed. Nu zit het aantal vacatures op recordniveau.

De verwachting is dan ook dat de mensen die Carrefour op straat zet, snel weer een nieuwe job vinden. Het kabinet van Vlaams minister van Werk Philippe Muyters (N-VA) maakte de oefening en vond op de websites van de supermarktketens Colruyt, Albert Heijn, Delhaize, Aldi en Lidl ruim 1.100 openstaande vacatures.

 

Voor winkelmedewerkers en kassiers telde de arbeidsbemiddelingsdienst VDAB eind december 800 openstaande vacatures in Vlaanderen. In Limburg, waar door de sluiting van de Genkse Carrefour hypermarkt 90 banen verdwijnen, stonden eind vorig jaar 85 vacatures open voor winkelmedewerkers en kassiers.

Tel je het totaal aantal vacatures dat vorig jaar voor medewerkers, kassiers, rayonverantwoordelijken of departementsverantwoordelijken in een winkel werd uitgeschreven, dan kom je op een totaal van 6.500 jobaanbiedingen in Vlaanderen.

De mensen die nu op straat belanden, zijn dus lang niet kansloos op de arbeidsmarkt. Wel is de vraag of de 55-plussers nog elders aangeworven zullen worden en de kans bestaat dat sommigen zich moeten schikken naar minder voordelige arbeidsomstandigheden en loonvoorwaarden.

‘Zonder jobvernietiging ook geen jobcreatie'

‘Los van het menselijke aspect is het in een markteconomie een noodzakelijk proces dat jobs verdwijnen en dat er andere in de plaats komen’, zegt Peter De Keyzer, managing partner bij Growth Inc. ‘In Luik gaat de Carrefour dicht, maar een paar kilometer verder net over de Duitse grens opent Amazon een groot nieuw warehouse. Terwijl de ene sector het moeilijk heeft, komen er elders jobs bij.'

Peter De Keyzer: ‘Vanuit links wordt krampachtig gereageerd telkens er een grote ontslagronde plaatsvindt, maar eigenlijk is dat een normaal proces.' ©DRIES LUYTEN

De Keyzer vergelijkt het met een slang die van huid wisselt. ‘Zonder jobvernietiging is er ook geen jobcreatie. We hebben vaak ten onrechte de neiging via subsidies en steunmaatregelen het moment van jobdestructie voor ons uit te duwen, denk aan de staal-, steenkool- en automobielindustrie vroeger.’ 

‘Vanuit links wordt krampachtig gereageerd telkens als een grote ontslagronde plaatsvindt, maar eigenlijk is dat een normaal proces. De tienduizenden jobs die er jaarlijks bijkomen worden genegeerd’, zegt De Keyzer.

 Hij verwijst naar het concept van ‘creatieve vernietiging’ van de Oostenrijkse econoom Joseph Schumpeter. Het verdwijnen van bestaande jobs is noodzakelijk om innovatie en nieuwe jobcreatie mogelijk te maken. ‘Als bedrijven niet over de kop gaan, dan zou onze economie verstarren’, zegt De Keyzer. ‘Dan zaten we nu nog steeds met steenkoolmijnen.’ 


Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect