Negen op de tien Belgen winkelen minder door corona

De Meir, de bekendste winkelstraat van Antwerpen. ©katrijn van giel

Consumenten gaan minder vaak naar niet-voedingswinkels en geven minder uit.

De heropening van de niet-voedingswinkels en de horeca heeft niet geleid tot een normalisering van het consumptiegedrag. Dat blijkt uit een enquête van de Nationale Bank bij ruim 3.000 Belgen. De peiling werd gehouden tussen 14 en 21 juli, dus voor de recente aanscherping van de gezondheidsmaatregelen.

Vooral 65-plussers gaan niet meer winkelen.
Nationale Bank

'Niet-voedingswinkels worden sinds hun geleidelijke heropening veel minder vaak bezocht dan voor de lockdown', zegt de Nationale Bank. 68 procent van de Belgen zegt dat ze minder vaak naar die winkels gaan en 20 procent, vooral 65-plussers, gaat zelfs helemaal niet meer. Dat betekent dat bijna negen landgenoten op tien hun consumptiegedrag hebben aangepast.

©Mediafin

Wie wel nog gaat winkelen geeft minder uit. Bijna de helft spendeert minder, maar een derde geeft meer uit. Opvallend is dat de jongeren hun consumptie het meest hebben verlaagd, hoewel ze vaker naar de winkel gaan.

Recreatie en horeca

Ruim de helft van de Belgen spendeert minder aan recreatie, horeca en kleding. Dat zijn ook de sectoren die het zwaarst zijn getroffen door de lockdown. Voorts geven landgenoten ook duidelijk minder uit aan persoonlijke diensten, zoals kappers, en aan sportactiviteiten.

De meerderheid van de Belgen geeft meer uit aan voeding.

Omgekeerd geeft een meerderheid van de respondenten meer uit aan voeding. De Nationale Bank ziet twee mogelijke verklaringen. 'Veel mensen doen in ruimere mate aan telewerken en hebben geen toegang meer tot het bedrijfsrestaurant. De hogere uitgaven kunnen deels ook een prijsstijging van voedingsmiddelen weerspiegelen.' De overheid verbood tijdens de lockdown tijdelijk kortingen om hamsteren te voorkomen.

Er zijn drie redenen waarom landgenoten minder consumeren. In de eerste plaats maken de beperkende maatregelen de toegang tot de horeca en bioscopen moeilijker. Bovendien zijn sommige consumenten bezorgd over het virus en blijven ze daarom liever thuis. Ten slotte worden Belgen afgeschrikt door regelgeving die social distancing of mondmaskers verplicht.

Koopkracht

Het verlies aan koopkracht is minder belangrijk. 'Dit bevestigt de analyse van de Nationale Bank dat algemene maatregelen ter ondersteuning van de koopkracht niet erg efficiënt zijn om de consumptie van de gezinnen te ondersteunen.'

Algemene maatregelen ter ondersteuning van de koopkracht zijn niet efficiënt.
Nationale Bank

Negen personen op tien hebben hun consumptiegewoonten aangepast. Bijna de helft van de respondenten koopt frequenter online en een derde koopt meer lokaal.

Meer dan drie vierde van de ondervraagden zegt dat ze die nieuwe gewoonten zullen behouden. 'Het toegenomen gebruik van e-commerce is een uitdaging voor de Belgische economie', onderstreept de Nationale Bank. 'Deze online aankopen zijn momenteel vooral uit het buitenland afkomstig.'

De enquête geeft aan dat de consumptie in de komende weken zal stijgen. Ruim 40 procent van de respondenten is van plan meer uit te geven en 11 procent minder.

Maar de Nationale Bank waarschuwt dat die antwoorden nog geen rekening houden met de recente stijging van het aantal besmettingen en de beperkende maatregelen die de Nationale Veiligheidsraad op 23 en 27 juli heeft genomen. 'Die elementen kunnen de opleving van de gezinsconsumptie verder vertragen.'

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud