Advertentie

'Prinselijke missies van groot belang voor DEME'

Prinses Astrid tijdens de missie in Maleisië en Singapore ©BELGA

'Ik heb al veel prinselijke missies meegemaakt. De missies zijn van groot belang voor ons bedrijf en prinses Astrid leidt ze met kennis, gratie en humor', zo zei Alain Bernard, ceo van baggergroep DEME tijdens het bezoek van prinses Astrid aan Jurong Island in Singapore. Missies zonder de prinses zijn niet per definitie minder succesvol, maar de aanwezigheid van de prinses blijft een hefboom, meent Bernard.

Er is al veel inkt gevloeid over de geplande afbouw van het aantal prinselijke handelsmissies. Het aantal missies halveren van vier naar twee per jaar is geen goed idee omdat de aanwezigheid van de prinses wel degelijk deuren opent voor bedrijven, zo zeggen critici.

Ook volgens DEME-topman Alain Bernard is de aanwezigheid van de prinses op missies een troef, ook voor een wereldspeler als DEME. 'Zeker in landen als Qatar of Singapore kan de aanwezigheid van de prinses een hefboom zijn', vertelde Bernard aan Belga. 'Het Vlaamse agentschap FIT (Flanders Investment and Trade) levert absoluut goed werk met gerichte missies, maar de aanwezigheid van de prinses is in bepaalde landen zeker een extra troef.'

Maar ook missies zonder de prinses kunnen een succes zijn, klinkt het. Bernard verwijst naar het recente bezoek van de Antwerpse haven en Antwerps burgemeester Bart De Wever aan Singapore. 'Ook dat was voor ons een succes omdat tijdens dat bezoek de haven van Antwerpen ervoor heeft gezorgd dat er deuren open gingen.'

Ook volgens Peter Vyncke, ceo van de West-Vlaamse cleantechspecialist Vyncke, is de aanwezigheid van de prinses 'een meerwaarde, zeker op de charmante manier waarop prinses de missies leidt'. Maar de halvering van het budget voor de prinselijke missies hoeft volgens Vyncke geen ramp te zijn. 'Iedereen moet besparen. De halvering van het budget voor het Agentschap voor Buitenlandse Handel (ABH) hoeft ook niet automatisch de halvering van het aantal missies te betekenen. Als dat zo is, zou dat een gebrek aan creativiteit zijn', aldus Vyncke.

Voor Vyncke moeten de missies zich wel meer richten op 'startende exporteurs'. 'Het zijn die starters die dat extra duwtje in de rug kunnen gebruiken. Nu zie je op missies vaak dezelfde mensen, dezelfde bedrijven en onvoldoende nieuwe bedrijven', besluit de West-Vlaamse ondernemer.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud