Uitzendsector slikt crisis door

De uitzendsector slikt crisis door. ©ANP

De uitzendactiviteit in ons land scheert hoge toppen. In april bereikte de uitzendactiviteit het hoogste niveau in vier jaar. Als de tendens doorzet, kan tegen eind dit jaar het niveau van het pré-crisisjaar 2007 bereikt worden.

De prestaties van de uitzendsector zijn traditioneel een goede indicator voor de economische bedrijvigheid in een land. In dat opzicht is het hoopgevend dat de uitzendactiviteit in april er flink op vooruit is gegaan. Het aantal gepresteerde uren uitzendarbeid nam in april toe met 1,3 procent, leren cijfers van de sectorfederatie Federgon. Vooral in het arbeiderssegment was veel vraag naar uitzendarbeid, met een stijging van anderhalve procent. 

De index van Federgon over uitzendactiviteit. ©Mediafin

Die cijfers zijn gecorrigeerd voor seizoensinvloeden, wat betekent dat bijvoorbeeld het effect van de paasvakantie al uit de cijfers gezuiverd is. In de paasvakantie is er sowieso een gezonde vraag naar uitzendarbeid. 'De groeicurve is vrij structureel', bevestigt Thibaut Princen, economisch adviseur bij de sectorfederatie Federgon. 'Sinds het begin van dit jaar is de groei van de uitzendarbeid op jaarbasis vrij constant 9 procent of iets daarrond geweest.' Tegenover april 2014 groeide de uitzendsector met 9,73 procent. 

2007

De Federgon-index, die de activiteit afzet tegenover beginjaar 1995, noteert op zijn hoogste niveau in vier jaar: 238,5 punten. In april 2011 werd voor de laatste keer een soortgelijk cijfer opgetekend. Net daarna - midden 2011 - kende de eurocrisis een nieuwe opflakkering en kelderde het ondernemersvertrouwen weer. De evolutie van dat ondernemersvertrouwen gaf ook de uitzendarbeid een knauw. 

Als de positieve trend doorzet, kan tegen eind dit jaar de uitzendactiviteit de crisis helemaal doorslikken. 'Dan komen we aan het einde van 2015 weer op het niveau van 2007', stelt Princen.  

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud