Advertentie
Advertentie

Nationale Loterij stuurt Jannie Haek op leiderschapstraining

Jannie Haek, de topman van de Nationale Loterij. ©BELGA

De raad van bestuur van de Nationale Loterij bevestigt het vertrouwen in CEO Jannie Haek, maar stuurt hem wel op een leiderschapstraining. Het is een van de 30 maatregelen die worden getroffen na een mislukte bemiddeling tussen Haek en de vakbonden.

De raad van bestuur boog zich dinsdag urenlang over de aanbevelingen van een bemiddelaar. Die was aangesteld nadat het gemeenschappelijk vakbondsfront in april het vertrouwen had opgezegd in de CEO. In een vlammende brief beschuldigden de bonden Haek toen van toxisch leiderschap, 'onaanvaardbaar verbaal geweld' en 'overmatig alcoholgebruik'.

De bemiddeling werd begin juli opgeblazen door de vakbonden omdat 'het vertrouwen weg was'. Ze geloven niet dat Haek zijn gedrag wil aanpassen, en legden de hete aardappel expliciet bij de raad van bestuur. Maar zes dagen nadat het directiecomité het vertrouwen in Haek heeft uitgesproken, volgt de raad van bestuur dat standpunt. 'We willen naar de toekomst kijken en het vertrouwen herstellen', zegt voorzitter Géraldine Demaret, maar daar zijn wel voorwaarden aan verbonden.

Advertentie

Haek moet een leiderschapscursus volgen en zijn communicatiestijl verbeteren.

De raad van bestuur vraagt de uitvoering van een door de bemiddelaar voorgesteld actieplan, dat 30 maatregelen omvat. Een ervan is dat Haek een leiderschapscursus volgt en zijn communicatiestijl verbetert. Het personeel moet ook beter ingelicht worden over de kanalen waarlangs op een veilige manier problemen gemeld kunnen worden.

Reputatieschade

Ook het sociaal overleg moet hersteld worden. Om na te gaan wat daarmee fout is gegaan, wordt een externe audit bevolen. De raad van bestuur bestelde ook een psychosociale risicoanalyse over het bedrijf. 'We willen het actieplan een kans geven en tegelijk monitoren dat het zo snel mogelijk wordt uitgevoerd', zegt Demaret.

Het plan bevat ook acties om het werkklimaat, de human resources en de reputatie van het bedrijf te verbeteren. Vooral de vaststelling dat de organisatie veel reputatieschade heeft geleden, moet aangepakt worden.

Nu de raad van bestuur de rangen sluit, rest de vraag of deze maatregelen voldoende zijn om het vakbondsfront te overtuigen. Het front van ACV, ACOD en ACLVB beraadt zich over een reactie.

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie
Gesponsorde inhoud
Tijd Connect
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.
Partnercontent
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.