'Amper belangstelling voor cash-for-cars'

©Netika

Slechts een op de zes (16 procent) pendelaars met een bedrijfswagen toont interesse voor de cash-for-carsregeling zoals de Kamer die donderdag heeft goedgekeurd.

Dat blijkt uit een rondvraag van iVox in opdracht van hr-dienstverlener SD Worx en vacature.com bij 2.000 werknemers en 500 werkgevers in België. Ook werkgevers lijken nog niet gewonnen voor systeem. De uitkomst van de rondvraag komt net na de goedkeuring van de cash-for-carsregeling door de Kamer en de onderhandelingen in de federale regering over het mobiliteitsbudget

Werkgevers blijven massaal bedrijfswagens aanbieden aan hun werknemers, zo blijkt. Bij meer dan acht op de tien bedrijven (82,1 procent) met meer dan honderd werknemers zit een bedrijfswagen automatisch in het loonpakket. Bedrijven met minder dan twintig werknemers bieden beduidend minder vaak bedrijfswagens aan (44,6 procent).

Uit de enquête blijkt dat meer dan de helft van (56,7 procent) van de werkgevers zich verplicht ziet bedrijfswagens aan te bieden om concurrentieel te blijven. En 68 procent van de werknemers met een bedrijfswagen zou zijn huidige job niet aangenomen hebben als geen bedrijfswagen in het salarispakket zat.

Mirakeloplossing

'Dat er nu een wettelijk kader is voor de mobiliteitsvergoeding is zeker een goede zaak', zegt Veerle Michiels, mobiliteitsexpert van SD Worx. 'Elke wagen die uit het verkeer gehaald wordt, helpt om onze Belgische mobiliteitsknoop te ontwarren, de toenemende CO2-uitstoot door auto's aan te pakken en het aantal kostbare file-uren terug te dringen. Maar de mobiliteitsvergoeding alleen blijkt niet de mirakeloplossing. Daarom trekken we beter de kaart van een multimodaal mobiliteitsbudget.'

'In zo'n multimodaal mobiliteitsbudget kan de bedrijfswagen zitten, maar de werknemer kan bijvoorbeeld voor een kleinere salariswagen kiezen en het resterende bedrag investeren in een plooifiets om de laatste kilometers naar het werk af te leggen. Of investeren in een abonnement voor het openbaar vervoer of een (elektrische) fiets.' 

De regering keurt vandaag normaal een dergelijk mobiliteitsbudget goed. 

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud