Audit maakt brandhout van rekrutering bij de politie

©rv

Een externe audit neemt het rekruteringsbeleid bij de politie op de korrel. ‘Dit is een fundamenteel probleem’, stelt minister van Binnenlandse Zaken Jan Jambon.

‘Een functie bij de politie, dat geeft zin aan je carrière.’ Dat is de slogan die de politie al vier jaar gebruikt voor haar rekruteringscampagnes. Op de jobwebsite van de politie vind je uiteenlopende vacatures.

KORT
KORT

De politie heeft het grotendeels aan zichzelf te danken als ze onvoldoende personeel kan aantrekken. Een externe audit wijst op de veel te lange procedures om nieuwe politiemensen in dienst te nemen. Maar ook het imago van de politie als werkgever schiet duidelijk te kort.

Dat gaat van een mecanicien in Antwerpen, een onthaalbediende in Oost-Vlaanderen over een ICT-consulent bij de telefoontapdienst in Brussel tot een communicatiemedewerker in West-Vlaanderen en een beveiligingsagent of inspecteur voor heel België.

De drempel om voor een politie-job te solliciteren ligt doorgaans niet hoog. Toch merkte Jan Jambon (N-VA) al snel na zijn aantreden als minister van Binnenlandse Zaken dat de politie er te weinig in slaagt de juiste profielen aan te trekken.

Wel vaker bedong Jambon bij de regering de nodige budgetten voor aanwervingen, maar geraakten niet alle plaatsen ingevuld. Daarom bestelde Jambon een externe audit bij het kantoor KPMG om de rekruteringsdienst van de politie grondig door te lichten.

Reorganisatie

Woensdag zijn de resultaten van die audit voorgesteld aan Jambon en die is behoorlijk kritisch voor de huidige gang van zaken. De rekruteringsdienst van de politie, die 97 mensen telt, is volgens de audit toe aan een grondige reorganisatie. Ook de aanwervingsprocessen bij de politie moeten eenvoudiger. De politie heeft ook een probleem met haar imago als werkgever.

97
Vroeger waren er zelfs rekruteringsproblemen bij de rekruteringsdienst van de politie zelf. Maar dit jaar zijn er 12 mensen aangeworven, meldt Jambon. Er werken nu 97 mensen.

‘We voelden al aan dat het niet goed zat. Deze audit bevestigt dat er zand in de machine zit’, stelt Jambons woordvoerder, Olivier Van Raemdonck. ‘De problemen die de audit aanhaalt, zijn fundamenteel. Als politie moet je nu eenmaal de juiste mensen kunnen aantrekken.

'Er zijn genoeg mensen die geschikt zijn voor de politie, maar het duurt veel te lang voor vacatures effectief ingevuld raken. Terwijl er bij de politie duidelijk tekorten zijn op verscheidene afdelingen, zoals bij de federale Computer Crime Unit of bij de noodcentrales, om er maar twee te noemen.’

'War for talent'

Waar loopt het fout volgens de audit? In het algemeen moet de politie aantrekkelijker worden als werkgever. Een job bij de politie is op zich wel aantrekkelijk, zowel inhoudelijk als wat het statuut betreft, maar in de ‘war for talent’ op de arbeidsmarkt trekt de politie aan het kortste eind.

Zeker in deze tijden van economische heropleving heeft de politie het traditioneel moeilijker om sollicitaties los te weken, wat in tijden van recessie vlotter gaat. ‘We zullen daarvoor de nodige campagnes en een merkidentiteit- en communicatiestrategie moeten opzetten’, stelt Jambons woordvoerder.

Door de economische heropleving zijn er weinig sollicitanten. We zullen een merkidentiteit- en communicatiestrategie moeten opzetten.
Olivier Van Raemdonck
Woordvoerder Jan Jambon

Wie toch solliciteert bij de politie, botst op logge aanwervingsprocedures, besluit de audit. Er is geen probleem met de kwaliteit en de duurtijd van de opleidingen in de politiescholen. Het duurt wel te lang voordat iemand überhaupt aan de opleiding kan beginnen.

Dat heeft te maken met allerlei voorafgaande proeven die slecht op elkaar zijn afgestemd. Sollicitanten kunnen de verplichte proeven niet vlot doorlopen. Ook de screening van kandidaten moet vlotter, zonder in te boeten op de grondigheid en de kwaliteit. Omdat het allemaal zo lang duurt, haken mensen af.

Pilootproject

Een pilootproject bij de lokale politie van Antwerpen bewijst dat het anders kan. Deze week kregen in Antwerpen 53 nieuwe inspecteurs hun diploma na een doelgerichte wervings- en selectiecampagne die het Antwerpse korps mocht opzetten op maat van de Antwerpse gemeenschappen, ook waar er soms minder neiging is om spontaan te solliciteren bij de politie.

‘We werken aan een actieplan om de pijnpunten uit de audit weg te werken’, besluit Jambons woordvoerder. ‘Er lopen onderhandelingen met de vakbonden en er zijn veel ministeriële en koninklijke besluiten in de maak.’

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect