Bedrijven klagen over slechte bereikbaarheid

(foto photonews) ©Photo News

Bijna de helft van de bedrijven in ons land klagen dat ze slecht bereikbaar zijn door de files. Vier op de tien zijn ook nauwelijks te bereiken met openbaar vervoer. De bedrijven zouden een extra belasting op bedrijfswagens accepteren als de loonlasten dan dalen en de opbrengst in mobiliteit wordt gestopt.

De HR-dienstverlener SD Worx en het platform Mobimix ondervroegen 506 bedrijven uit de privé- en overheidssector over het mobiliteitsbeleid.

De bedrijven zijn verre van tevreden over de bereikbaarheid, en dat speelt bij aanwervingen. 46 procent ziet de bereikbaarheid belemmerd door files, en in Brussel zelfs 75 procent. Het openbaar vervoer biedt vaak geen soelaas: 40 procent van de organisaties is nauwelijks bereikbaar, omdat er geen halte in de buurt is of door complexe verbinding. Brusselse organisaties scoren hier wel een pak beter. (klik op de grafiek voor vergroting)

Een op de vijf bedrijven kreeg al te maken met kandidaat-werknemers die afhaken vanwege de slechte bereikbaarheid van de werkplek.

In de hoofdstad is dan weer de vrees erg groot voor wat het parkeerbeleid gaat opleveren, waarbij vele duizenden parkeerplaatsen worden geschrapt. 81 procent vreest een gebrek, een vijfde kampt daar nu al mee. Een populaire oplossing is thuiswerk: dat laten de Brusselse bedrijven meer dan gemiddeld toe.

Ook fietsen is niet overal een alternatief. Vooral in Wallonië worden de fietspaden niet goed genoeg geacht om veilig op het werk te geraken.

Bedrijfswagens

De bedrijfswagen blijft populair, aangeboden door 79 procent van de privébedrijven en 33 procent van de overheidsorganisaties. Zeven op de tien bedrijven merken dat ze het moeilijk krijgen om talent aan te trekken als er geen bedrijfswagen wordt aangeboden. Het bedrijfswagenpark is wel aan het vergroenen onder impuls van de gewijzigde aftrekbaarheid.

Opmerkelijk is dat 60 procent van de respondenten een extra belasting op bedrijfswagens bespreekbaar vindt. Voorwaarden zijn voor de meesten wel dat de loonlasten dan verlagen en/of dat de extra inkomsten worden geïnvesteerd in mobiliteit, bijvoorbeeld in het openbaar vervoersaanbod.

Alternatieven

Twee op de drie werkgevers bieden een fietsvergoeding aan en bij 60 procent zijn er douches beschikbaar. Bij de overheidsorganisaties geeft zelfs 90 procent een fietsvergoeding. Hoewel de kosten voor fietsenstallingen en bedrijfsfietsen tot een fiscaal voordeel leiden, maken weinig bedrijven daar gebruik van.

Een ander alternatief is een mobiliteitsbudget, een (fiscaal interessant) budget dat de werknemer kan besteden aan verschillende vervoersmiddelen. Het vervangt de bedrijfswagen of is er een aanvulling op. Slechts 3 procent van de bedrijven biedt dit aan. De drempels zijn de vrees voor de administratieve rompslomp en de juridische complexiteit, en de extra kosten die ermee samenhangen.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud