Advertentie

CD&V lanceert 'Londense' oplossing voor geluidsnormen

De politieke discussie over de strengere geluidsnormen voor vluchten van en naar Zaventem zit muurvast. De CD&V probeert met een compromis een oplossing te bereiken. ©BELGA

CD&V wil de impasse rond de luchthaven van Zaventem doorbreken. Brussels staatssecretaris Bianca Debaets inspireert zich op de luchthaven van Londen om een voorstel te doen.

De politieke discussie over de strengere geluidsnormen voor vluchten van en naar Zaventem zit nog altijd muurvast. Brussel voerde dat strengere geluidsregime eenzijdig in omdat het minder vluchten over zijn grondgebied wil, maar Vlaanderen blokkeert door een belangenconflict in te roepen. De Vlamingen vinden dat Brussel met zijn soloslim de welvaart - de luchthaven is samen met de haven de belangrijkste economische motor van het land - op het spel zet. Het dossier is minstens tot 22 februari bevroren, maar Vlaanderen overweegt te verlengen door een tweede belangenconflict in te roepen.

We pleiten voor een tussennorm van 6 tot 7 uur 's ochtends. De geluidsregels zouden tijdens dat uur strenger zijn dan overdag, maar minder streng dan tijdens de nacht.
Bianca Debaets
Brussels staatssecretaris

CD&V probeert de impasse in het dossier nu te doorbreken door een compromisvoorstel op tafel te leggen. De partij wil tegemoetkomen aan de Brusselse eis om het huidige regime van de nachtvluchten tussen 22 en 6 uur - met strengere geluidsregels en een limiet van 16.000 vluchten per jaar - tot 7 uur 's ochtends te verlengen. Het compromis is om, naar het model van de luchthaven Heathrow in de Britse hoofdstad Londen, een 'tussennorm' in te voeren. Tussen 6 en 7 uur 's ochtends zouden de geluidsregels strenger zijn dan overdag, maar minder streng dan tijden de nacht.

Brussels staatssecretaris Bianca Debaets (CD&V) legt het voorstel volgende week op de regeringstafel. Daarin wordt ze gesteund door federaal vicepremier Kris Peeters en Vlaams vice-minister-president Hilde Crevits, met wie ze het voorstel doorsprak.

De bevoegde minister van Leefmilieu Celine Fremault (cdH) werpt zich op als grootste hardliner in het dossier Zaventem. ©Reporters / STG

'We willen een oplossing, één die de verdere economische ontwikkeling van de luchthaven verzoent met de gezondheid van de Brusselaars. Want de luchthaven is ook voor Brussel een levensader. Van alle personeel is 10 à 15 procent Brusselaar', zegt Debaets. 'Brussel is niet de enige luchthaven ter wereld die dichtbij dichtbevolkt, verstedelijkt gebied ligt. Waarom zouden we daar niet leentjebuur spelen en kijken wat kan werken. Heathrow lijkt alvast een erg interessante piste.' 

Grootste hardliner

Brussel toont zich al maanden onbuigzaam in het dossier. Het voerde niet alleen strengere geluidsnormen in, maar vraagt bij de rechter de schrapping  van de druk bevlogen Kanaalroute boven het centrum van Brussel. Ze vindt dat er scherper over het oosten van de hoofdstad - het rijke deel van Franstalig Brussel én vooral MR-gebied - gevlogen moet worden. Maar ook in Vlaanderen is er stijgend gemor over de routes. In het Leuvense loopt het storm tegen de route 'Leuven Rechtdoor'.

De bevoegde minister van Leefmilieu Celine Fremault (cdH) werpt zich op als grootste hardliner, wat tijdens het jongste overlegcomité tot een nieuwe zware clash leidde met Vlaanderen. Maar haar verzet tegen elke poging tot compromis zette ook veel kwaad bloed bij premier Charles Michel. 

Wathelet-scenario

Fremault steekt niet weg dat haar balorigheid ook een ander doel dient. Ze wil de federale regering dwingen om eindelijk met de beloofde vliegwet te komen. Die moet voor een evenwichtige spreiding van de vluchten over het grondgebied zorgen. cdH beschuldigt de MR ervan de vliegwet doelbewust te saboteren om niet in een Wathelet-scenario te belanden.

Toen staatssecretaris Melchior Wathelet (cdH) in 2014 de vliegroutes aanpaste, stak er in Franstalig Brussel zo'n storm van protest op dat het hem uiteindelijk zijn politieke carrière kostte. De MR wijst naar de archi-slechte peilingen van cdH in Brussel. 'De partij vecht voor haar politieke overleven. Een kat in het nauw maakt rare sprongen.'

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud