Advertentie

Coderdojo wil ‘digitaal knutselatelier' voor duizend kinderen

©rv

Coderdojo, een internationaal netwerk van lokale computerclubs voor kinderen, is op zoek naar een zaal in Vlaanderen om meer dan 1.000 jongeren onder te dompelen in de wondere wereld van het programmeren.

Uw kinderen gaan naar de paardrijles, zitten in een zwemclub of volgen tekenacademie? Omdat ze dat daardoor begeesterd zijn, zich daar amuseren en er graag in bijleren? Waarom zouden ze dan, in een wereld die aaneenhangt van bits en bytes, ook niet naar een IT-academie of programmeerclub gaan? Precies die gedachte moet in het hoofd gespeeld hebben van Bill Liao, een Australische ondernemer die in Ierland woont, toen hij drie jaar geleden Coderdojo oprichtte. Vandaag volgen wereldwijd 10.000 jongeren tussen 6 en 17 jaar elke week een Coderdojo, zoals de ateliers zelf genoemd worden - ‘dojo’ is Japans voor tempel.

Toen Martine Tempels, hoofd van de businessdivisie van Telenet, en Koen Pellegrims, de ondernemer achter de kleine appbouwer Flow Pilots, enkele jaren geleden tijdens een studiereis in Dublin op bezoek gingen bij Coderdojo, waren ze snel overtuigd: dit concept moest naar België komen. Tempels, die het jaar voordien tot ICT-woman of the year was uitgeroepen, was bovendien op zoek naar een nalatenschap van die onderscheiding. Telenet Foundation werd de belangrijkste sponsor van het project, maar ook IBM en het Hasseltse IT-bedrijf Cegeka deden hun duit in het zakje.

Vandaag zijn er in Vlaanderen zowat 17 clubs die zich één zaterdagvoormiddag in de maand drie uur lang uitleven in wat Pellegrims een ‘digitaal knutselatelier’ noemt. ‘Net als bij tekenen of muziek doet het er niet toe of je er goed of slecht in bent. Het belangrijkste is dat kinderen met een passie en talent voor technologie hun zogenaamde computationeel denken verder kunnen ontwikkelen. We gebruiken daartoe Scratch, een pakket dat ooit in het Amerikaanse technologie-instituut MIT is bedacht. Door eenvoudig te slepen en te klikken kunnen kinderen commando’s als ‘if-then’ of herhaallussen programmeren tot een animatie, game of website. De syntaxis zelf is daarbij ondergeschikt aan de logica achter het ‘knutselwerkje’. Vergelijk het met het leren schrijven van een verhaal met personages en een mooie verhaallijn: daarbij is het ook niet belangrijk of dat nu in het Duits of Frans gebeurt.’

Vlaanderen telt vandaag 120 coaches, veelal mensen die ook professioneel met technologie bezig zijn. En daar wringt het schoentje: elk van de 17 ateliers telt gemiddeld 40 kinderen. Omdat het om een vrij intensieve begeleiding gaat, kan de coach maximaal maar 5 à 6 kinderen aan. En dat terwijl er per locatie een wachtlijst van 50 kinderen is.

Het toont alleszins aan dat de interesse voor technologie en IT groeit. En dat is hoopgevend, vindt Martine Tempels, met haar achtergrond en netwerk de motor van de Belgische afdeling en tevens ook voorzitster van het STEM-platform (Science, Technology, Engineering, Mathematics). ‘Eindelijk wordt IT cool. Hopelijk helpt het om eindelijk het pijnlijke tekort aan IT’ers op te lossen waar Vlaanderen nog steeds mee kampt.’

Tempels en Pellegrims koesteren sinds het begin ook het zotte plan om eens een megacoderdojo te organiseren. Daarom lanceren de ondernemers nu via de sociale media een oproep om een zaal te vinden waar meer dan duizend kinderen een Coderdojo kunnen volgen.

Dat idee sluit wonderwel aan bij de zoektocht naar begeleiders. ‘Waar we eindigen, weet ik niet’, zegt Pellegrims. ‘We gaan ook werken via Ketnet en Klasse. Als we de scholen meekrijgen, zou het wel eens een evenement met 5.000 of 10.000 kinderen kunnen worden. Dat zou meteen een wereldrecord zijn. De beste manier om onze roep naar meer coaches in de verf te zetten. Ook al is onze onderliggende boodschap dat het onderwijs onze taak zou moeten overnemen.’

Volgens Pellegrims is dat coachen trouwens fantastisch. ‘Ik laat één keer per maand mijn eigen kindjes van 2,5 en 4,5 thuis achter om andere kinderen te begeleiden (lacht). Telkens weer kom ik moe, maar opgeladen thuis. En het is prachtig om te zien hoe creatief kinderen omgaan met de technologie.’

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud