Douane wil elke container in Antwerpen screenen

De Antwerpse haven screent vandaag maar 1 procent van de relevante inkomende containers op drugs. ©BELGA

De Belgische douane wil artificiële intelligentie inzetten om op termijn elke container die de Antwerpse haven binnenkomt te screenen op drugs. ‘Maar om die big bang te organiseren heb ik een volwaardige regering nodig’, zegt topman Kristian Vanderwaeren.

De Antwerpse haven is dé toegangspoort voor cocaïne in Europa: dat wordt jaar na jaar duidelijker uit de cijfers van de onderscheppingen. Kon de douane in 2015 14 ton coke in beslag nemen in de haven, dan liep dat vorig jaar op tot 50 ton. ‘Dat record zullen we dit jaar opnieuw verbreken’, zegt Vanderwaeren. ‘Vandaag staat de teller al op 41.688 kilo. De jaarlijkse stijging loopt samen met onze verhoogde inzet op het terrein, maar ook met de groei van de productie in Zuid-Amerika en met de consumptie in Europa’, erkent de topman. De inschatting is dat de inbeslagnames goed zijn voor 10 procent van de verscheepte waar. Er is dus nog werk aan de winkel.

Slechts 1 procent of zo’n 35.000 van de relevantst geachte inkomende containers wordt gescreend. Meer is niet haalbaar zonder de goederenstroom aanzienlijk te vertragen, omdat de scanners zich buiten de terminals bevinden. De douane gaf de Universiteit Antwerpen en het Leuvense onderzoekscentrum Imec daarom de opdracht na te gaan wat moet gebeuren om in eerste instantie de relevantste containers - zo’n 3,5 miljoen per jaar - te scannen zonder de economie te hinderen.

Als we het hele proces willen uitrollen, zal dat ongeveer acht jaar in beslag nemen.
Kristian Vanderwaeren douanetopman

Het verplaatsen van de scanners naar de terminals is de haalbaarste stap in het proces. Maar er is ook nog te ontwikkelen technologie nodig. ‘Op de kranen die de containers uit de boot laden, moeten sniffers komen, die binnen drie minuten een eerste staalname van de lucht in de container maken. En om de beelden van de scans sneller te verwerken is nood aan artificiële intelligentie. Voor de ontwikkeling van de technologie en de uitrol van het hele project rekenen de onderzoekers op acht jaar’, zegt Vanderwaeren.

Hoeveel het proces zal kosten, kan de topman niet zeggen. ‘Er zal een financieringsmodel nodig zijn waarbij de overheid en de privésector mee betalen, zoals in Brazilië.’ 

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud