'Geen plannen om dieselprijs te temperen'

Foto Belga

Een herinvoering van het negatieve cliquetsysteem om de stijging van de dieselprijs te temperen, komt er niet. 'Die plannen liggen niet op tafel', klinkt het op het kabinet van minister van financien Steven Vanackere. De maximumprijs voor diesel stijgt vrijdag naar 1,5870 euro per liter. Dat is een record. De klim heeft te maken met de stijgende olieprijs en de goedkopere euro.

Aan de pomp komt er vrijdag 0,9 cent per liter bij, zo maakt de federale overheidsdienst Economie donderdag bekend. Genoeg om de recordprijs van 15 maart (1,579 euro per liter) te doorbreken. Ook de prijs voor benzine en stookolie flirten met een record.

Tot eind vorig jaar werd de stijging van de diesel- en bezineprijs door een verlaging van de accijnzen ingeperkt indien die boven 1,50 of 1,70 euro per liter steeg. Dat systeem werd evenwel afgeschaft. En plannen om die terug in te voeren zijn er niet. Dat is zeer tegen de zin van Touring, die behalve voor een herinvoering ook pleit voor een verlaging van de btw op accijnzen.

De stijging van de dieselprijs is een gevolg van het duurder worden van olieproducten op de internationale markten. De olieprijs staat op zijn hoogste peil sinds begin mei. Voor een vat Brent moet in Londen meer dan 116 dollar worden neergeteld. Sinds begin juli is de dieselprijs bijna 10 procent gestegen.

De olieprijs is sinds midden juni weer aan het klimmen. De explosieve toestand in Syrië speelt een rol, maar ook het Europees embargo op de invoer van olie uit Iran en, op langere termijn, de teruglopende productie van Noordzee-olie.

Landen uit de eurozone voelen de hogere olieprijs dubbel zo hard omdat de euro is verzwakt tegenover de dollar. Dat is goed nieuws voor de Europese uitvoerders, maar maakt elk bezoekje aan de pomp duurder. De handel in Londense Brent-Noordzeeolie - de referentie voor de Europese petroleumraffinage - verloopt in dollar.

Toch kost een liter diesel als die de raffinadeur verlaat maar 69,5 cent, 44 procent van de prijs (zie tabel). De overheid is via accijnzen en btw goed voor een stevige 70,3 cent en neemt daarmee een even grote hap van 44 procent uit de dieselprijs.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud