Geldtransporteurs moeten verdachte lading aangeven

©Emy Elleboog

Waardetransporteurs krijgen veel strengere regels om verdachte ladingen aan te geven bij de antiwitwascel. Een nieuw reglement verplicht de sector, die voor miljarden euro’s geld, diamanten, goud en andere waardevolle goederen transporteert, in tal van situaties alarm te slaan.

De waardetransporteurs zijn net als banken en wisselkantoren al jaren wettelijk verplicht om verdachte transacties aan te geven, maar ze doen dat bijna nooit. Sinds 2005 kreeg de antiwitwascel amper twee meldingen uit de sector.

Opdat het waardetransport niet langer een blinde vlek zou zijn in de strijd tegen het witwassen van crimineel of zwart geld, krijgt de sector nu eindelijk een reglement met duidelijke verplichtingen.

Als bijvoorbeeld de opgegeven waarde van de lading niet klopt, moet de antiwitwascel worden ingelicht zodat ze het transport tegen kan houden. Of stel dat een winkelier of een bedrijf geen precieze beschrijving kan geven van zijn lading, dan moet de transporteur ook dat meteen doorgeven aan de antiwitwascel. Hij moet ook melden wanneer er iets loos is met de opgegeven identiteiten.

Opvallend in het nieuwe reglement is dat de transporteurs alle transporten van diamanten, goud of platina zelf moeten onderwerpen aan een ‘bijzonder onderzoek’, met een controle van de waarde en een vergelijking met de informatie van de klant.

Frequentie

Ook in andere gevallen moeten de geldtransporteurs nagaan of alles pluis is. Bijvoorbeeld wanneer een vaste klant, zoals een winkelier, plots uitzonderlijk veel geld laat transporteren of met een ongewone ‘frequentie’ transporten laat uitvoeren.

Het nieuwe reglement legt ook algemene antiwitwasverplichtingen op bij het opstellen van contracten, het opleiden van personeel, het screenen van klanten, het opstellen van een jaarlijks antiwitwasverslag, enzovoort. In het algemeen wordt de waardetransporteurs een ‘bestendige waakzaamheid’ opgelegd.

Jean-Claude Delepière, de topman van de Belgische antiwitwascel, noemt het reglement een grote stap vooruit. ‘We zullen nu zeker meer witwasmeldingen krijgen uit de sector. Dat is ook nodig als ons land niet op de vingers getikt wil worden.’

De waardetransporteurs, die in België ruim 1.100 mensen tewerkstellen, krijgen twee maanden de tijd om hun personeel dat belast is met de handelsrelaties in te wijden in de nieuwe antiwitwasregels. Ze krijgen een half jaar de tijd om al hun contracten in orde te maken. 

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud