Advertentie
Advertentie

Gewesten kibbelen al zes jaar over klimaatinspanningen

België is een echt autoland. Dat maakt het moeilijker om de klimaatdoelstellingen te halen. ©BELGAIMAGE

Zoals de zaken nu staan, zal België de Kyoto-doelstellingen voor het klimaat tegen 2020 niet halen. Het beleid faalt en de gewesten ruziën over de verdeling van de inspanningen, zegt Vlaams parlementslid Hermes Sanctorum van Groen.

In Bonn is deze week een klimaatconferentie van de Verenigde Naties begonnen, als voorbereiding op de grote klimaattop die eind dit jaar in Parijs plaatsvindt.

Vandaag is België aan de beurt om er verslag uit te brengen over de geplande klimaatinspanningen. En ons land zal daarbij geen goede beurt maken, voorspelde Sanctorum in het Radio 1-programma ‘De Ochtend’. Zoals de zaken nu staan, zal België er niet in slagen om de CO2-uitstoot tegen 2020 met 15 procent te verminderen – zware industrie niet inbegrepen.

De Groen-politicus, die als bio-ingenieur weet waar hij over spreekt, ziet daarvoor een aantal redenen. Hij verwijst in de eerste plaats naar het beleid, dat het autorijden nog altijd stimuleert. ‘Auto’s worden steeds zuiniger maar er wordt meer en meer gereden’, merkt Sanctorum op, die vindt dat er vanuit het beleid onvoldoende middelen worden vrijgemaakt om dat bij te sturen.

Een tweede reden waarom België de Kyoto-normen zal missen, is dat de gewesten het nog steeds niet eens zijn over hoe de inspanningen moeten worden verdeeld. In de Nationale Klimaatcommissie wordt er daarover nog altijd gekibbeld. ‘Vlaanderen, Brussel en Wallonië kijken naar elkaar. Er gebeurt weinig in de praktijk’, zegt Sanctorum. Vlaanderen, de regio met het meeste transport en de meeste industrie, draagt de grootste verantwoordelijkheid en moet de grootste inspanningen doen, maar staat voortdurend op de rem. ‘Die discussie duurt al zes jaar.’

Middelen

Vlaams minister van Omgeving, Natuur en Landbouw Joke Schauvliege (CD&V) erkent dat er intern nog geen akkoord is over de verdeling van de inspanningen tussen de gewesten, maar maakt zich sterk dat België er uiteindelijk toch zal in slagen om de beloofde vermindering van de CO2-uitstoot met 15 procent te realiseren. Zij beklemtoont ook dat Vlaanderen wel degelijk een klimaatbeleid voert. Ze verwijst daarbij naar de geplande heffing voor vrachtwagens en de lagere belasting op de inverkeerstelling voor auto’s die minder CO2 produceren.

Wat de verdeling van de inspanningen betreft, zegt Schauvliege dat dit geen eenvoudige discussie is en dat men vooral struikelt over de verdeling van de middelen. ‘Wij vinden dat wie de meeste inspanningen doelt, recht heeft op het grootste deel van de pot’, zegt ze, maar andere gewesten denken daar blijkbaar anders over. ‘Men wil niet altijd de lasten en de lusten op een evenwichtige manier verdelen’, klonk het in De Ochtend.

Schauvliege denkt trouwens niet dat België vandaag met beschaamde kaken in Bonn zal staan. ‘Tegen 2020 zullen we als lidstaat de doelstellingen halen’, maakt ze zich sterk.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud