Grote onregelmatigheden bij vastgoedfilialen NMBS

Het station Brussel-Zuid ©BELGA

De audit van de consultant EY over de vastgoedfilialen van de NMBS heeft grote onregelmatigheden bij Eurostation en Euro Immo Star aan het licht gebracht.

Naast de voorstelling van de vergelijkende studie heeft de CEO van de NMBS, Jo Cornu, ook bekendgemaakt dat er zware onregelmatigheden zijn vastgesteld bij de vastgoedfilialen Eurostation en Euro Immo Star. Dat is gebleken uit een audit die besteld was bij de consultant EY.

Drankkosten

Er is bijvoorbeeld sprake van contracten die werden toegewezen zonder offerteaanvraag of marktraadpleging. Andere heikele punten zijn 'duidelijke gevallen van belangenconflicten', 'elementen die wijzen op tekortkomingen in de bedrijfsvoering en op abnormaal gebruik van middelen van de vennootschap'. Ook is er sprake van onkostennota's en facturen die werden goedgekeurd door niet-bevoegde personen. Voorts werden evidente regels van goed bestuur niet nageleefd, aldus Cornu. Zo is er sprake van abnormaal hoge terugbetaalde onkosten die 'onder andere betrekking hadden op drank- en restaurantkosten en betalingen met kredietkaart'.

Toezicht

De raad van bestuur van de NMBS besliste donderdag na inzage van de audit onder meer om de governancecode van dochterondernemingen te verscherpen. Zo moet er een versterkte controle komen, 'in het bijzonder op de correcte aanwending van de middelen voor projecten en de algemene onkosten'. Ook vroeg het bestuur een juridische analyse om na te gaan of de zaak voor het gerecht moet worden gebracht.

Bij het filiaal Eurogare zijn naar verluidt geen betekenisvolle onregelmatigheden vastgesteld.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud