Kleinere bedrijfswagen levert amper extra loon op

©Netika

Kiezen voor een deel cash wordt zwaarder belast. Zo hoopt de federale regering mensen aan te zetten te kiezen voor duurzame verkeersvormen, zoals een abonnement op het openbaar vervoer of een fiets.

Het parlement zet volgende week het licht op groen voor de cash-for-carsregeling. Werknemers kunnen hun bedrijfswagen inruilen voor een licht belaste cashvergoeding. Dat kan tot 700 euro netto per maand opleveren.

Naast die cash-for-cars wil de regering ook een mobiliteitsbudget invoeren. Ze baseert zich daarvoor op een advies van de sociale partners.

Openbaar vervoer of fiets

Met het mobiliteitsbudget kunnen werknemers binnenkort hun bedrijfswagen ruilen voor een kleiner en milieuvriendelijker model. Met het overige budget kunnen ze duurzame verkeersvormen zoals een abonnement op het openbaar vervoer of een fiets kopen. Als er geld overblijft, wordt dat uitbetaald.

Mensen moeten vrij kunnen kiezen tussen cash en alternatieven. Anders blijft iedereen met zijn bedrijfswagen rijden.
Liberale bron

Op welke manier dat geld moet worden belast, was lang een struikelblok. Tegen hetzelfde gunstige tarief als bij de cash-for-cars, waardoor de belasting beperkt blijft? Tegen een tarief dat is aangepast aan de keuze van een al dan niet milieuvriendelijke bedrijfswagen, zoals de sociale partners voorstelden? Of tegen hetzelfde belastingtarief als het brutoloon, wat een vrij hoge belasting betekent?

Het kabinet van premier Charles Michel (MR) heeft op een vergadering van de kabinetschefs voorgesteld voor het tarief van het brutoloon te gaan. De redenering is dat wie het geld tegen een laag belastingtarief wil cashen, bijvoorbeeld omdat zijn partner al een bedrijfswagen heeft, dat via de cash-for-cars kan doen.

Zwaarder belast

Het mobiliteitsbudget moet mensen aanzetten om voor duurzame verkeersvormen te kiezen. Dat lukt alleen als werknemers naast een bedrijfswagen ook voor een abonnement op het openbaar vervoer of een fiets kiezen. Door het restbedrag zwaarder te belasten wordt de keuze voor een van die opties gestimuleerd.

Het voorstel van Michel passeerde op kabinetsniveau, maar moet nog op het kernkabinet worden goedgekeurd.

Het voorstel van Michel passeerde op kabinetsniveau, maar moet nog op het kernkabinet worden goedgekeurd. Wellicht ligt Open VLD daar dwars. ‘We moeten de mensen vrij laten kiezen tussen cash of alternatieven, anders blijft iedereen gewoon met zijn bedrijfswagen rijden’, is in liberale kringen te horen.

Het mobiliteitsbudget is een van de dossiers waarmee Michel tegen het einde van de week probeert te landen. Ook de zware beroepen en het Energiepact liggen op tafel. Maar de N-VA staat op de rem.

Lees verder

Gesponsorde inhoud

Partner content