Advertentie
davos

Koning over Bourgeois: ‘Het was super'

'We moeten evenementen zoals deze blijven organiseren. We moeten geloven in België’, zei koning Filip na afloop van het Power Breakfast in Davos. ©Photo News

‘Het was super’, zei koning Filip vrijdagmorgen nadat Vlaams minister-president Geert Bourgeois (N-VA) in een toespraak voor investeerders niet alleen de Vlaamse, maar ook de Waalse en Brusselse troeven uitspeelde.

Premier Charles Michel en minister-president Geert Bourgeois speechten vrijdagmorgen op het Wereld Economisch Forum in Davos op het traditionele ‘Belgian Power Breakfast’, een event voor buitenlandse investeerders. Bourgeois roemde daarbij ook de Waalse en Brusselse troeven.

‘Als u wil investeren in België, dan vindt u fantastische mensen in Vlaanderen, in Brussel en Wallonië’, zei de minister-president. Achteraf toonde de koning zich daar bijzonder blij mee. ‘Het was super’, zei hij in het gewoel van de receptie na de toespraak. ‘We moeten evenementen zoals deze blijven organiseren. We moeten geloven in België’.

Notionele interestaftrek

In hun toespraken speelden Charles Michel en Geert Bourgeois de klassieke troeven uit, zoals de centrale ligging in een rijke regio, de hoogopgeleide mensen, de universiteiten, en sectoren als biotech, agrofood, farma, auto. Michel noemde ook uitdrukkelijk de notionele intrestaftrek.

Als u wil investeren in België, dan vindt u fantastische mensen in Vlaanderen, in Brussel en Wallonië.
Geert Bourgeois (N-VA)
Vlaams minister-president

Bourgeois voegde aan dat klassieke lijstje iets nieuws toe: regionale diversiteit in een internationale context. Hij noemde Vlaanderen, Brussel en Wallonië een unieke testmarkt voor multinationals: een klein land op het kruispunt tussen de Angelsaksische, Zuid-Europese en Noord-Europese wereld.

Testmarkt

Bourgeois zei dat het geen geheim is dat Coca Cola om die reden België als een Europese testmarkt beschouwt: Noord-Europees gericht in Vlaanderen, Zuid-Europees gericht in Wallonië en internationaal-angelsaksisch in Brussel, door de EU en de Navo.

Charles Michel zette in de verf hoe zijn regering België bedrijfsvriendelijker wil maken, met meer concurrentiekracht, lagere loonkosten, een flexibele arbeidsmarkt én sociale vrede. Al die elementen moeten België een ‘sexy bestemming’ voor investeerder maken, zei hij. En de ultieme troef van Belgë? De Belgen zelf, zei Michel. ‘We zijn pragmatisch en vriendelijk. En zeer bescheiden.’

 

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud