Legertop zet stap opzij in affaire F-16's

Generaal Frederik Vansina. ©doc

De top van de luchtmacht, onder wie generaal Frederik Vansina, zet tijdelijk een stap opzij, in afwachting van het onderzoek naar manipulatie in het F-16-dossier.

Frederik Vansina, de bevelhebber van de luchtmacht, heeft woensdag, samen met generaal Luc Roelandts en de kolonels Harold Van Pee en Peter Letten, vrijwillig een stap opzijgezet. Ze deden dat in afwachting van het onderzoek dat de minister laat uitvoeren naar ‘manipulatie’ in het leger.

Het zijn de eerste koppen die rollen in het leger sinds de sp.a mails in handen kreeg waaruit blijkt dat informatie over de verlenging van de levensduur van de F-16’s achtergehouden werd. Minister van Defensie Steven Vandeput (N-VA) en de stafchef van het leger, Marc Compernol, wisten daar naar eigen zeggen niets van.

Vandeput vocht terug. ‘De sp.a wil mij politiek beschadigen en Defensie afbouwen’, zei hij fel. Hij kreeg rugdekking van N-VA-partijvoorzitter en partijgenoot Bart De  Wever. ‘Is het de bedoeling de N-VA-minister te beschadigen? Dan is dat gelukt’, zei De Wever.

'Kijk goed uit!'

Het verhaal gaat terug tot de zomer van 2016. De Amerikaanse vliegtuigbouwer Lockheed Martin, de producent van de F-16’s maar ook van de F-35’s, liet toen weten dat de Belgische F-16’s langer in dienst konden worden gehouden dan gedacht. Er werd bijkomende informatie gevraagd aan Lockheed, maar dat moest discreet gebeuren.

‘Zolang maar niemand gaat denken dat de F-16’s meer dan 8.000 uren kunnen vliegen. Kijk goed uit!’, waarschuwde kolonel Letten op  11 december 2016 in het Engels enkele collega’s bij het directoraat-generaal Material Resources. Lockheed liet daarop kapitein Antoon Boeykens weten dat de Belgische F-16’s zonder al te veel kosten nog zes jaar langer in dienst konden blijven dan gedacht, zoals bleek uit een brief van Lockheed Martin waar de sp.a de hand kon op leggen.

Hoge officieren waarschuwden evenwel dat die informatie niet meer mocht worden gebruikt bij presentaties van het leger. ‘Gelieve de slide met de cijfers over de langere levensduur niet te gebruiken. Het is niet het juiste moment. Het aankoopprogramma zit in een cruciale fase nu. We willen dit gevoelige moment niet verstoren’, blijkt uit nog een gelekte mail.

 

De N-VA-partijleider ziet in de zaak ook een poging om de aankoop van nieuwe gevechtsvliegtuigen te kelderen. ‘Zitten er nog grotere dingen achter? De timing is geen toeval, want de opties voor nieuwe gevechtsvliegtuigen moeten worden gelicht. Dat roept heel veel vragen op, zeker als je ziet dat het lek bij de socialisten zit. En de socialisten zijn gezien hun verleden inzake legeraankopen uiteraard bekend om een bijzonder transparante manier van werken naar bepaalde bedrijven’, alludeerde De Wever op het Agusta-schandaal.

Vandeput is beschadigd, maar woensdag werden de rangen gesloten. ‘Ook in de regering is er geen probleem’, is te horen bij de N-VA. ‘Dit is niet hetzelfde als de Soedancrisis, toen er een probleem was met Theo Francken. Nu is er een groot probleem met het leger, maar niet in de regering. Het enige wat je Vandeput kan verwijten, is dat hij nergens van wist.’

Ook woensdag doken er weer mails op waaruit steeds meer blijkt dat er wel degelijk sprake is van manipulatie. ‘Gelieve de slides met de cijfers over de langere levensduur niet te gebruiken. Het is nu niet het juiste moment. Het aankoopprogramma zit in een cruciale fase. We willen dit gevoelige moment niet verstoren’, stond te lezen in een nieuwe uitgelekte mail.

Het ziet er overigens niet naar uit dat de N-VA wil terugkomen op de aankoop van nieuwe gevechtsvliegtuigen. Die beslissing is in 2014 in het regeerakkoord vastgelegd. Volgens Vandeput is het duidelijk dat nieuwe gevechtsvliegtuigen nodig zijn, wil België kunnen blijven meedraaien in gevechtsoperaties van de NAVO.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect