Luc Bertrand: 'Geen slechte begroting'

Luc Bertrand (foto photonews)

'Ik geef toe dat ik verrast ben dat de regering zoveel heeft kunnen besparen zonder dat ze te veel partijen heeft gekwetst', zegt Luc Bertrand, de CEO van Ackermans & van Haaren, over de begroting. Zijn uitspraken vallen op, omdat het net Bertrand was die in De Tijd als eerste de grote onrust van de ondernemers uitsprak.

Bertrand blikt in het jaaroverzicht van Knack terug op het voorbije jaar, en beoordeelt de begroting waartoe de regering na lange onderhandelingen kwam, als 'geen slechte begroting'. Hij wijst erop dat de koopkracht van de mensen is ontzien. 'De meest voor de hand liggende maatregelen, inclusief de btw-verhoging waarvan sprake was, hadden een impact gehad op de koopkracht, en dan verzeil je snel in een vicieuze spiraal. Ik denk dat het dat is, wat Di Rupo niet heeft willen doen.'

In september toonde Bertrand zich in een gesprek met L'Echo en De Tijd erg kritisch, en noemde hij het beleid van de regering Di Rupo 'geen socialisme maar marxisme'. Zijn uitspraken brachten een stroom reacties op gang, zowel van ondernemers als van politici, niet alleen de dag van de publicatie maar tot weken erna. De PS schoot terug met scherp. In de terugblik legt Bertrand uit dat die uitspraken moeten worden gezien in de context van de aanslepende economische crisis waarin alle ondernemers vechten voor hun overleven en het verschil tussen winst en verlies flinterdun geworden is. 

Bovendien werden in die periode, in de aanloop naar de begroting, allerlei proefballonnetjes opgelaten die ondernemers heel zenuwachtig maakten, over nieuwe belastingen en indexingrepen. 'Ik hoopte op een serene manier de vraag aan de orde te brengen hoe ver je met het overheidsbeslag kunt gaan voor je de productieve krachten zodanig demotiveert dat je economie stopt met groeien.'

Bertrand vindt dat de regering op termijn naar besparingen toe moet, 'maar niet nu, niet in de crisis. Later, als de groei terugkeert.'

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud