Magnette wil enkel nog elektrische bedrijfsauto's

De Tesla 3 is in België veruit de populairste elektrische wagen. ©REUTERS

Het fiscaal voordeel zou mogelijk al vanaf 2023 verdwijnen voor verbrandingsmotoren.

In de onderhandelaarsnota van federaal informateur Paul Magnette (PS) zit een drastische hervorming van de bedrijfs- en salariswagens.

In het luik duurzame ontwikkeling, een van de acht hoofdstukken uit zijn nota, staat dat bedrijven op termijn enkel nog nulemissiewagens op een fiscaal interessante manier voor hun personeel kunnen leasen. Dat vernam De Tijd. Het gaat om auto’s die geen CO2-uitstoten, omdat ze volledig elektrisch zijn of op waterstof rijden.

In een eerdere versie van deze illustratie stonden enkele onjuiste cijfers. Die zijn in deze versie aangepast. ©Mediafin

Bedrijven kunnen hun autokosten aftrekken van de vennootschapsbelasting, de belasting die ze op hun winst moeten betalen. De kosten voor de minst vervuilende benzine- en dieselwagens zijn voor 100 procent aftrekbaar, de meest vervuilende voor 50 procent. De fiscale aftrekbaarheid van elektrische wagens loopt nu nog op tot 120 procent, maar zakt volgend jaar naar 100 procent.

660.000
belgen
Bedrijfswagens zijn onder meer door het gunstige fiscale regime een populaire verloningsvorm. Zo’n 660.000 Belgen hebben er een.

Bedrijfswagens zijn onder meer door dat gunstige fiscale regime een populaire verloningsvorm. Zo’n 660.000 Belgen hebben er een.

In zijn nota schetst Magnette dat het leasen van een benzine- of dieselwagen tussen vandaag en 2023 elk jaar een stuk duurder moet worden. Mogelijk al vanaf 2023 zouden bedrijven leasewagens enkel nog van de belastingen kunnen aftrekken als ze geen CO2 uitstoten, al is het exacte jaartal voer voor onderhandelingen.

Boost

De hervorming moet de verkoop van elektrische wagens een boost geven, want die komt moeilijk van de grond. In de eerste tien maanden van dit jaar werden er 7.306 verkocht. Dat is wel meer dan een verdubbeling tegenover 2018. Om het verkeer verder te vergroenen pleit Magnette er ook voor het mobiliteitsbudget, dat werknemers de mogelijkheid geeft hun auto in te ruilen voor alternatieve vervoersmiddelen, te versterken.

2023 is op heel korte termijn. In de leasewereld is dat morgen.
Frank Van Gool
Directeur Renta-federatie Renta

Het plan ligt in de lijn van een wetsvoorstel dat CD&V op het einde van de vorige legislatuur indiende. Dat botste toen onder meer op weerstand van de N-VA en Open VLD, die het niet realistisch noemden. Beide pleitten toen voor een langere overgangstermijn.

Renta, de leasefederatie, ziet dat ook zo. ‘2023 is op heel korte termijn. In de leasewereld is dat morgen. En als deze maatregel doorgaat, moet de overheid voldoende ondersteunende infrastructuur garanderen’, waarschuwt Renta-directeur Frank Van Gool. ‘Het gaat dan vooral om voldoende oplaadpunten en de aanpassing van de energiedistributie én de -productie’. 

©Mediafin

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect

Gesponsorde berichten

n