Met een bedrijfswagen rijden we 6.000 km meer

©Photo News

Door de fiscale stimulering van bedrijfswagens rijden eigenaars van die wagens zo'n 114 kilometer per week meer dan als ze er geen zouden hebben, berekende het Planbureau.

Het Planbureau berekende wat de maatschappelijke kostprijs is van de fiscale stimulering van bedrijfswagens in ons land. De instelling komt tot de conclusie dat die 905 miljoen euro bedraagt.

Dat komt boven op de kostprijs van het systeem, zegt het Planbureau. Het fiscaal voordeel per bedrijfswagen bedraagt 2.763 euro per jaar, het hoogste voordeel in heel Europa.

Extra files kosten de maatschappij zo'n 628 miljoen euro, maar ook de keuze voor een grotere wagen en de extra kilometers die gereden worden, hebben een maatschappelijke kostprijs.

Tegelijk blijkt uit de studie dat gezinnen die beschikken over een bedrijfswagen gemiddeld grotere en duurdere wagens hebben en meer wagens in hun bezit hebben. Bovendien leidt een bedrijfswagen tot significant meer kilometers. De kans dat gekozen wordt voor een wagen voor pendelverkeer en niet voor een ander vervoermiddel is hoger. Daardoor wordt per week 58 kilometer meer gereden naar het werk en 56 kilometer voor priv├ęgebruik. Dat is dus 114 km per week en 5.928 km per jaar.

Minister van Economie Kris Peeters (CD&V) wil de studie aangrijpen om versneld een mobiliteitsbudget in te voeren. De essentie is dat de werknemer als deel van zijn loonpakket beschikt over een budget dat hij kan gebruiken voor verschillende vervoersopties. Naast een bedrijfswagen is dat een poolwagen, de fiets en het openbaar vervoer. Dat moet het aantal bedrijfswagens doen dalen.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect