'Mijn veto tegen Descheemaecker was terecht'

Sp.a-vicepremier Johan Vande Lanotte haalt andere redenen aan waarom Marc Descheemaecker volgens hem niet langer de CEO van de NMBS kon blijven. (foto belga) ©BELGA

Tegenover de tien redenen die Marc Descheemaecker opsomt die tegen zijn herbenoeming spraken, zet vicepremier Johan Vande Lanotte er in een reactie vier, die volgens hem de echte redenen waren voor een veto: de dalende stiptheid, de schulden van het vrachtvervoer, de financiële erfenis en het gebrek aan visie.

'In 'Dwarsligger' verwijt Marc Descheemaecker mij dat hij niet benoemd werd. Hij heeft gelijk. Ik heb inderdaad mijn veto gesteld tegen de benoeming van Marc Descheemaecker als CEO van de nieuwe NMBS. En ik had daar grondige redenen toe', reageert Vande Lanotte. En hij vermeldt dat hij die redenen op 24 juli ook per mail aan de kabinetten van premier Elio Di Rupo en Open VLD-vicepremier Alexander De Croo heft bezorgd.

Stiptheid

Een eerste reden is de daling van de stiptheid van de treinen die 'onder het bewind van Marc Descheemaecker een absoluut dieptepunt bereikte' (zie grafiek onderaan). 

'Ondertussen bewijst Jo Cornu dat het wel anders kan', stelt Vande Lanotte, verwijzend naar de aanmaning die Cornu het personeel gaf om op tijd te zijn, en de verbetering van de stiptheid in januari en februari.

Vrachtvervoer

Als tweede reden haalt Vande Lanotte 'de bodemloze put van het vrachtvervoer' aan, de schuld van intussen meer dan 2 miljard euro van de cargo-afdeling. Sinds 2002 was Descheemaecker verantwoordelijk voor de cargo. In 2009 werd hij er als hoofd vervangen door Geert Pauwels, sinds wiens aantreden als CEO de cijfers volgens Vande Lanotte wat verbeterden.

De vicepremier verwijt Descheemaecker dat hij enkel met Deutsche Bahn wilde praten om tot een structurele oplossing te komen voor B-Logistics, wat leidde tot een voorstel waarbij de Belgische staat nog zou betalen. Cornu begon met twee extra kandidaten te praten, 'op vandaag zijn de voorstellen in elk geval al beter'.

Financiële erfenis

Vande Lanotte verwijst naar het feit dat het management sinds het vertrek van Descheemaecker een bijkomend tekort van 225 miljoen euro ontdekte.

Geen visie voor de reiziger

Tot slot haalt Vande Lanotte als vierde reden aan dat Descheemaecker geen antwoord kon formuleren op vragen zoals hoe te zorgen dat meer mensen de trein nemen, dat er voldoende capaciteit is en dat de treinen op tijd rijden. 'Het is pas na zeer lang aandringen van de politieke overheid dat hij 'meer reizigers' ook als doelstelling wou opnemen in het beheerscontract. Zijn voorkeur voor het geliberaliseerde internationaal reizigersvervoer en vrachtvervoer per spoor was duidelijk. Dat blijkt ook uit de oplossing voor de NMBS die hij in zijn boek geeft: regionaliseren of privatiseren. Geen van beide is voor de reiziger een oplossing.'

Vande Lanotte besluit dat er één constante zit in het discours van Descheemaecker: het is de schuld van de ander. 'Descheemaecker heeft negen jaar aan het roer gestaan van de NMBS. Hij was bij alle belangrijke beslissingen betrokken en had elke kans om in te grijpen indien hij dit nodig vond. Nu zeggen dat hij daarin als CEO niet is geslaagd omwille van anderen, houdt geen steek. 

 

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud