Advertentie

Minder grote, meer structurele files in 2014

©BELGA

Het aantal grote files op de Belgische wegen is vorig jaar afgenomen ten opzichte van 2013. Het aantal structurele files, niet veroorzaakt door slecht weer of incidenten, nam daarentegen toe. Dat meldt mobiliteitsorganisatie Touring op basis van de filebarometer van Touring Mobilis.

In vergelijking met 2013 was er vorig jaar geen hinder door sneeuwfiles. De filelengte piekte dan ook geen enkele keer boven de 400 kilometer, terwijl dat in 2013 maar liefst 11 keer gebeurde. De stakingen tegen de besparingsmaatregelen van de regering hadden volgens Touring wel een grote invloed in de filetop. Drie van de vijf grootste files hadden te maken met treinstakingen.

De filebarometer van Touring Mobilis gaf vorig jaar gedurende bijna 18 uur meer dan 300 kilometer aan. In 2013 en 2010 was dat nog respectievelijk ruim 36 en ruim 49 uur, te wijten toen aan de winterse weersomstandigheden. De grootste filelengte werd vorig jaar genoteerd op dinsdag 29 april, toen regenweer en veel incidenten voor 380 km files zorgden.

Het aantal uren kortere files nam vorig jaar wel toe. Zo gaf de filebarometer gedurende meer dan 1.010 uur, of 42 volle dagen, een filelengte tussen 100 en 150 kilometer aan, waar dat in 2013 nog 937,1 uur was. 'We zien dus een toename van de structurele files', klinkt het bij Touring.

Touring vraagt de autoriteiten om de door haar geïdentificeerde knelpunten in het wegennet versneld voort op te lossen - onder meer via spitsstroken - en om de files te analyseren.

De intussen klassiek geworden vrijdagavondfile is bijvoorbeeld te wijten aan de combinatie van de avondspits en Belgen die snel op weekend vertrekken. 'Het is duidelijk dat openbaar vervoer ook veel meer de kaart moet trekken van vrijetijdsverplaatsingen, dat er vooral in de rand van de steden een veel hoger en frequenter aanbod moet komen in combinatie met efficiënte en gratis overstapparkings', aldus Touring. 

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud