Nieuwe Brusselse spoortunnel van 2 miljard euro op tafel

Door de tunnel met zes sporen, ingehuldigd in 1952, rijden in de spits tot 88 treinen per uur, amper minder dan het maximum van 96. ©Dieter Telemans

De spoorwegnetbeheerder Infrabel legt een nieuw plan op tafel om een tweede spoortunnel te boren langs de Brusselse Noord-Zuidverbinding. Kostprijs: 2 miljard euro.

De spoorwegnetbeheerder Infrabel legt een nieuw plan op tafel om een tweede spoortunnel te boren langs de Brusselse Noord-Zuidverbinding. Dat blijkt uit documenten die op de raad van bestuur kwamen en die De Tijd kon inkijken.

De New North South Link (NSL), zoals het project intern heet, moet een oplossing bieden voor de verzadiging op de Noord-Zuidas. Door de tunnel met zes sporen, ingehuldigd in 1952, rijden in de spits tot 88 treinen per uur, amper minder dan het maximum van 96.

©Mediafin

Als in de flessenhals een probleem opduikt, leidt dat tot enorme vertragingen. Het succes van het treinverkeer en de uitrol van het Gewestelijk ExpresNet (GEN) maken een capaciteitsgroei van 30 à 50 procent noodzakelijk.

Infrabel en de NMBS voeren een haalbaarheidsstudie over de verhoging van de capaciteit van de Noord-Zuidas. Voor 2020-2040 zijn drie actieterreinen vastgelegd. Allereerst kan de bestaande Noord-Zuidas winst boeken door de sporen minder te laten kruisen en de treinen beter te verdelen over de verschillende kokers. Ook kunnen meer treinen de ringsporen rond Brussel gebruiken. Maar op lange termijn wordt gekeken naar een nieuwe ondergrondse verbinding.

Die nieuwe tunnel moet internationale treinen sneller en apart door de hoofdstad sluizen. Hogesnelheidstreinen die niet in Brussel-Centraal stoppen, krijgen vandaag aparte rijpaden in de Noord-Zuidas, zodat ze niet vastzitten achter andere treinen. Als de internationale treinen naar de nieuwe tunnel verhuizen, krijgt de huidige Noord-Zuidas meer ruimte voor de nationale treinen.

Tien jaar

In het interne document schuift Infrabel twee ‘te overwegen trajecten’ naar voren. De eerste variant kiest voor een extra tunnel tussen de internationale stations van Brussel-Zuid en Brussel-Noord. In de tweede optie loopt de tunnel van Brussel-Zuid direct naar Schaarbeek, dat in dat geval uitgroeit tot het tweede internationaal station. In beide gevallen moeten een of twee Brusselse stations uitgebreid worden.

Aan het project hangt volgens het document een prijskaartje van 2 miljard euro. Volgens een voorontwerp van het ondernemingsplan van Infrabel, dat De Tijd kon inkijken, zouden de werken ‘ongeveer tien jaar’ duren. Voor de voorbereidende studies kan het eerste stedenbouwkundige certificaat in 2021 aangevraagd worden. Door te werken met een lange boortunnel ‘kan de stad en haar inwoners gevrijwaard blijven van overlast’, klinkt het. Het definitieve traject kan pas na verdere studies vastgelegd worden.

Infrabel beklemtoont dat nog niets beslist is. ‘Deze theoretische piste is niet concreet’, zegt woordvoerder Thomas Baeken. ‘Dit is een van de opties om de capaciteit uit te breiden op zeer lange termijn en met een zeer grote impact. We bieden een waaier van mogelijkheden aan, waaruit de volgende federale regering kan kiezen. Maar als je over 20 jaar een tunnel wil, moet je die nu al plannen.’

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect