NMBS-CEO: 'Gratis railpass kwam er zonder enig overleg'

NMBS-CEO Sophie Dutordoir ©BELGA

NMBS-baas Sophie Dutordoir eist dringend overleg over de 'financiële en logistieke aspecten' van de gratis passen. Ook spoorbond ACV-Transcom reageert misnoegd.

Een gratis tienrittenkaart voor iedereen. Dat was één van de opvallende maatregelen waarmee de 'superkern', de tien partijen die de regering van premier Sophie Wilmès in het parlement steunen, zaterdag uitpakte als extra coronasteun

Een maatregel die als een koude steen valt bij Sophie Dutordoir, CEO van treinmaatschappij NMBS. Dat leert een furieus 'draadje' op Twitter.

'Dat de Belgische overheid opnieuw publiek transport als duurzame mobiliteitsvorm promoot is een goede zaak', start het nog iet of wat ironisch maar vriendelijk. Maar de manier waar op dat gebeurt, kan duidelijk niet. 'De beslissing om gratis toeristische passen uit te delen is er zonder enig overleg gekomen'.

Veiligheid

Dutordoir ziet ook een potentiële clash met de maatregelen die de NMBS heeft genomen om de veiligheid tijdens de coronacrisis te verzekeren. In de stations en treinen wordt nu strikt nagezien dat alle reizigers de afstandsregels respecteren van bij het betreden van het stationsgebouw een mondkapje dragen.

Alle logistieke en financiële aspecten van de gratis passen moeten dringend uitgeklaard worden
Sophie Dutordoir
NMBS-CEO

'Gratis passen uitdelen aan alle Belgen stelt de veiligheid van de reizigers en het personeel in vraag', klinkt het. 'De NMBS zal nooit die veiligheid in het gedrang brengen nadat we daar maanden zo hard op gewerkt hebben.'

De NMBS-CEO eist nu 'onmiddellijk overleg' en ook 'alle nodige steun' om overbevolking van treinen en perrons te vermijden. 'Alle logistieke en financiële aspecten moeten dringend uitgeklaard worden'. 

Goede bedoelingen

In een gesprek met VTM Nieuws reageerde federaal minister van Justitie Koen Geens (CD&V) op de uitspraken van Dutordoir. 'Bevoegd minister François Bellot had over dit initiatief contact moeten opnemen met de NMBS. Als dat niet gebeurd is, dan moeten we in eigen boezem kijken.'

Geens benadrukte dat de beslissing met de beste bedoelingen genomen is. 'Met die gratis tienrittenkaart hopen we het binnenlands treinverkeer te stimuleren want op dit moment zijn treinen zwaar onderbezet. De superkern had de bedoeling mentsen niet te zot uit hun kot te krijgen en de consumptie aan te wakkeren. Als je met tien partijen een akkoord wil vinden, moet er voor iedereen wat in de bus zitten.'

Ook spoorbond misnoegd

De beslissing van de superkern om elke Belg een gratis tienrittenkaart te geven stuit niet alleen op verontwaardiging bij de topvrouw van de NMBS. Ze zet ook kwaad bloed bij de spoorbond ACV-Transcom.

'Uiteraard pleiten we voor een terugkeer van de reizigers naar de trein, maar het moet om een geleidelijke terugkeer gaan, rekening houdend met de beschermende maatregelen voor de reizigers en het personeel', zegt algemeen sectorverantwoordelijke Luc Piens.

Hij pleit voor een overheidsinjectie in de spoorwegmaatschappij. 'In Duitsland legt de regering 7 miljard euro op tafel voor Deutsche Bahn. De Nederlandse regering investeert 1,5 miljard euro in openbaar vervoer', brengt hij in herinnering.

'In België geeft de regering met de gratis tienrittenkaart 0,9 miljard euro uit zonder een structurele financiële ondersteuning te geven aan de spoorwegen.'

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud