Op korte termijn geen reservatieplicht op treinen

De Oostendse burgemeester Bart Tommelein vreest een stormloop per trein op zijn stad. ©Photo News

Ook met een hittegolf voor de deur komt er in één, twee, drie geen reserveringsplicht op treinen, zoals de Oostendse burgemeester Bart Tommelein had geëist.

Bart Tommelein (Open VLD) gaat na twee dagen crisisoverleg met de NMBS naar eigen zeggen met een gerust hart het weekend en de hittegolf tegemoet. De NMBS heeft ledborden geplaatst bij het station en die zet Oostende ook elders in de stad. Dat moet reizigers informeren over drukte, vertraging of defecte treinen. Er komt ook extra info via sociale media. Daarnaast wordt werk gemaakt van beter publieksmanagement in en rond het station, met een parcours langs dranghekken naar de perrons. Federale, lokale en spoorwegpolitie zullen dat in goede banen leiden. Ten slotte wordt mensen gevraagd via de kustbarometer te checken of het niet te druk is aan de kust.

Chaos in het station afgelopen vrijdag had tot ruzie tussen de burgemeester en het spoorbedrijf geleid. In het station van Oostende ontstond een toeloop van dagjestoeristen die allemaal tegelijk de trein op wilden. Tommelein wilde dat niet nog eens meemaken. Hij was na overleg met stad en provincie maandag in zijn wiek geschoten omdat de NMBS zijn voorstel een reservatieplicht op te leggen voor de treinen niet volgde.

De NMBS creëert nieuwe coronabroeihaarden en daar wil ik geen verantwoordelijkheid voor nemen.
Bart Tommelein
Burgemeester Oostende

'Dat kan perfect. Wij hebben in Oostende zelf een aanmeldsysteem opgezet voor pieken op de stranden. Ook pretparken en restaurants werken zo. Maar de NMBS kan dat blijkbaar niet. Ze stuurt tienduizenden mensen per dag naar zee, maar heeft in de verste verte geen zicht op wie dat zijn, waar ze vandaan komen, hoe en wanneer ze terugkeren. Ze creëert nieuwe coronabroeihaarden en daar wil ik geen verantwoordelijkheid voor nemen. Ik wil die treinen niet.'

De NMBS heeft zoals elke zomer een vakantieaanbod met extra treinen naar de toeristische bestemmingen. Op mooie dagen legt ze bijkomend treinen in op het traject naar Oostende en Blankenberge, vijf treinen heen en evenveel terug. Afgelopen weekend reden er zowel zaterdag als zondag 265 treinen naar de kust. Op een weekenddag buiten de zomervakantie zijn dat er zo'n 210.

265
Treinen naar de kust
Er reden het voorbije weekend zowel op zaterdag als op zondag 265 treinen naar de kust.

Voor de zomer lag de optie even op tafel het extra aanbod dit jaar niet in te zetten, om mensen te ontraden naar de kust te gaan. Maar die piste is snel weer verlaten. 'Mensen zouden toch gaan. Evenveel treinen als normaal maar met meer reizigers zou niet coronakoosjer zijn', luidt het bij de NMBS.

De gratis treintickets, een coronamaatregel van de regering, mogen deze zomer nog niet gebruikt worden.

Thalys

De NMBS zegt te onderzoeken of een reservatieplicht er kan komen. Maar in één, twee, drie - zeg maar komend weekend, zoals Tommelein wil - is dat volgens het spoorbedrijf onmogelijk.

Een reservatieplicht komt neer op een totaal andere organisatie van het spoorwegmodel in ons land. Dat is gebaseerd op totale flexibiliteit qua vertrek en terugkeer.
NMBS

Nochtans hanteren internationale treinen zoals Thalys en Eurostar wel een reservatiesysteem. 'Het internationaal vervoer zit anders ineen, onder meer door lagere tarieven bij vroegboeking. Op nationaal niveau komt een reservatieplicht neer op een totaal andere organisatie van het spoorwegmodel in ons land. Dat is gebaseerd op totale flexibiliteit wat betreft vertrek en terugkeer. Dat heeft veel voordelen, zoals de grootste mogelijke keuzevrijheid aan vrij vast tarief, maar het nadeel van geen gereserveerde zitplaats', zegt de NMBS-woordvoerder.

'We zullen uiteraard evalueren of dat aangepast kan worden, maar wel in gesprek met de juiste overlegorganen, zoals het reizigerscomité. Wordt die strategische keuze gemaakt, dan kunnen we verder kijken hoe we het organisatorisch, logistiek en op IT-vlak aanpassen.'

De crux van de discussie is dat Tommelein vindt dat de NMBS moet opdraaien voor de crowdcontrol van de mensen op haar treinen. De NMBS vindt dat de kustburgemeester dat moet doen. Het spoor vindt het enkel zijn taak mensen coronaproof naar hun bestemming te brengen. 'Wij sturen om de 20 minuten een update naar de provincie West-Vlaanderen met cijfers over hoeveel mensen op weg zijn. Maar als men vindt dat er te veel mensen naar de kust komen, is dat een beslissing van de politieke overheid', luidt het.

De NMBS werkt al even aan een realtime applicatie voor de bezettingsgraad op treinen. Die wordt binnenkort aan de app toegevoegd.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud