Piloten eisen erkenning als 'zwaar beroep'

Piloten bij Brussels Airlines en TUI willen hun job erkend zien als 'zwaar beroep'. ©BELGAIMAGE

De piloten van Brussels Airlines en TUI pleiten voor een erkenning als 'zwaar beroep' om zo vroeger op pensioen te kunnen.

De sociale partners in de Belgische luchtvaartsector werken aan een aanbeveling voor federaal minister van Pensioenen (MR) Daniel Bacquelaine, waarin ze voorstellen om piloten en ander vliegend personeel, zoals stewards en stewardessen, te erkennen als 'zwaar beroep'. Dat vernam De Tijd. 

Wie een baan heeft die als een zwaar beroep wordt erkend, kan vroeger met pensioen. Piloten konden lange tijd op hun 55ste op pensioen. Maar enkele jaren geleden werd hun pensioenleeftijd in één ruk verhoogd tot 65 jaar, weliswaar met een gulle overgangsregeling voor de huidige piloten.

Tegen 2030 zouden piloten, zoals andere Belgen, tot 67 moeten werken. Vandaag is dat juridisch onmogelijk aangezien piloten maar tot hun 65 jaar een Europese vlieglicentie kunnen krijgen. Door erkenning als zwaar beroep zouden piloten toch niet tot 65 hoeven werken. 

Kleine ruimtes

Voor die erkenning moeten vier criteria vervuld zijn: fysiek zware arbeid, mentaal zware functie, risicovol werk en een zwaar arbeidsregime.

Volgens Filip Lemberechts van de liberale vakbond ACLVB is dat bij piloten het geval. 'Ze werken in kleine ruimtes, vaak op afstand, kampen met veel vermoeidheid en werken zowel overdag als 's nachts.'

Piloten werken wel aan erg aantrekkelijke voorwaarden. Een ervaren kapitein op lange afstand verdient bij Brussels Airlines makkelijk 10.000 euro bruto per maand. 'Maar loon speelt geen rol bij de erkenning als zwaar beroep', klinkt het in luchtvaartsector.

Uitholling

De regering-Michel is er wel nog niet uit hoe de voorwaarden voor een erkenning precies worden ingevuld. De sociale partners moeten nu een voorstel doen welke beroepen precies aan de criteria voldoen. De regeringspartijen N-VA en Open VLD vrezen dat de hele pensioenshervorming wordt uitgehold als teveel werknemers in de groep van 'zwaar beroep' belanden.

Alsmaar meer beroepsgroepen vinden dat ze voldoen aan de criteria. Volgens de overheidsvakbonden komt minstens de helft van het personeel in de openbare sector in aanmerking voor de definiëring als 'zwaar beroep'. Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V) pleit voor een inspanning voor de leerkrachten bij de zware beroepen. 

Minister Bacquelaine laat zich liever niet uit over de vraag van de piloten. 'Laat het sociaal overleg eerst zijn werk doen', zegt zijn woordvoerder.

Referendum

De erkenning als zwaar beroep zou onder meer gelden voor de luchtvaartmaatschappijen TUI en Brussels Airlines. Vooral bij Brussels Airlines is de discussie erg actueel. De piloten voerden er eerder al stiptheidsacties omdat ze een beter loon en pensioen eisen.

Het Belgische dochterbedrijf van Lufthansa deed de piloten deze week na maandenlange, lastige onderhandelingen een 'ultiem voorstel'. Hun basisloon zou volgend jaar met drie procent stijgen via een cafetariaplan. Als de stemming begin mei negatief uitdraait, houden de vakbonden rekening met nieuwe acties

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud