Regering-Di Rupo geeft groen licht voor nieuwe NMBS op twee sporen

©BELGA

De regering heeft een akkoord over de hervorming van de NMBS. De Holding verdwijnt. In de plaats komen een spooroperator (NMBS) en een spoorbeheerder (Infrabel). De integratiepuzzel kan starten.

‘Het jaar 2013 is ingezet met alweer een belangrijke beslissing. Het voorstel van minister Paul Magnette over de hervorming van de spoorwegen is goedgekeurd. De reiziger komt daarbij op de eerste plaats.’ Met die woorden maakte premier Elio Di Rupo (PS) gisteren bekend dat er een politiek akkoord is om de NMBS-groep om te vormen van drie naar twee bedrijven.

De Holding verdwijnt en tussen de twee maatschappijen die overblijven - de spoormaatschappij NMBS en de infrastructuurbeheerder Infrabel - worden de taken duidelijk afgebakend. De NMBS zal instaan voor alles wat de reiziger aanbelangt. Dat omvat de informatie naar de reiziger, maar ook het ontwerp, de constructie en het beheer van de stations, wat nu nog een taak is van de Holding. Infrabel zal zich moeten concentreren op de optimalisering van de spoorwegcapaciteit en van het treinverkeer. Nu loopt alles dooreen, waardoor verantwoordelijkheden op elkaar werden afgeschoven en er heel wat conflicten zijn. Er zal ook duchtig worden gewied in de wirwar van dochterbedrijfjes.

Doorn in het oog

De hervorming moet volgens Magnette leiden tot een hogere stiptheid van de treinen en een betere dienstverlening voor de reizigers. Nu loopt het vaak fout omdat de ‘traffic control’ in handen is van Infrabel, terwijl de ‘reizigers dispatching’ bij de NMBS zit. In de nieuwe structuur komt er een gemeenschappelijke operationaliteit en een vereenvoudiging van de communicatie tussen het perronpersoneel en de trafficmanagers. De NMBS wordt de enige die nog met de reizigers zal communiceren. Ze neemt alles wat met klanteninformatie te maken heeft over van Infrabel en de Holding.

De Holding wordt geschrapt, wat de vakbonden een doorn in het oog is. Die Holding was de garantie voor het eenheidsstatuut van het spoorwegpersoneel in de groep. De regering garandeert het eenheidsstatuut van het spoorwegpersoneel door een gemeenschappelijke dochteronderneming op te richten: HR-Rail.

Infrabel en de NMBS krijgen elk 20 procent van die nv van publiek recht in handen, de overheid de resterende 60 procent. HR-Rail wordt een soort uitzendbureau of sociaal secretariaat dat zal werken voor de twee maatschappijen. De afspraak is dat de onderhandelingen over personeelszaken in een uniek nationaal paritair comité zullen worden behandeld, waar voor het eerst ook de liberale vakbond mee aan tafel zal mogen schuiven.

Ondanks alle inspanningen om de vakbonden tegemoet te komen, hangen er toch weer acties in de lucht. ‘Als dit te nemen of te laten is, zitten we met een zwaar probleem en komen er acties’, zei Jean Pierre Goossens van ACOD Spoor. Di Rupo riep de bonden alvast op om een constructieve houding aan te nemen. ‘Want we moeten vooruit.’

Holding-topman Jannie Haek, die net als NMBS-topman Marc Descheemaecker positief is over het plan-Magnette, meent dat de bonden weinig reden hebben tot klagen. ‘Ze behouden één statuut, één werkgever en één sociaal overleg. Als ze het plan goed analyseren, zullen ze zien dat er weinig is waartegen ze actie kunnen voeren.’

Geen van beiden wou bevestigen dat hij kandidaat is voor de job van NMBS-topman. ‘We wachten de selectieprocedure af’, was te horen. ‘We weten totaal niet hoe die eruit zal zien’. Maar tussen de lijnen (Descheemaecker: ‘Ik zou graag de vruchten plukken van mijn beleid’, Haek: ‘Ik ben gepassioneerd door treinen’) lieten ze gisteravond op de nieuwjaarsreceptie van de NMBS allebei wel uitschijnen dat ze het fijn zouden vinden om de nieuwe NMBS-baas te worden.

Een belangrijke uitdaging wordt nog om bij de spoorwegen te komen tot een ‘eerlijke verdeling’ van de schulden tussen NMBS en Infrabel. Die zijn inmiddels opgelopen tot zowat 4 miljard euro. Het Rekenhof merkte eerder op dat werk moest worden gemaakt van meer transparantie in de financiële stromen bij de NMBS-groep, om te verzekeren dat de overheidsmiddelen optimaal worden ingezet.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud