Advertentie

Regering-Michel zet kruis over vluchtroutes van Wathelet

©BELGA

Belgocontrol heeft van minister van Mobiliteit Jacqueline Galant de instructie gekregen geleidelijk af te stappen van de vliegroutes over de Kanaalzone en de zuidrand van Brussel

De federale minister van Mobiliteit Jacqueline Galant (MR) heeft gisteren op de ministerraad het fiat gekregen om de aanpassingen die haar voorganger Melchior Wathelet (cdH) aan de vliegroutes vanuit Zaventem had aangebracht ongedaan te maken. De route over de Kanaalzone wordt ontlast. De routes met ruime bocht naar links, over het zuidelijke deel van Brussel, worden geschrapt.

©tijd

Het was al aangekondigd in het regeerakkoord dat er een aanpassing zou komen van het vliegplan, en met name van de twee routes die door voormalig staatssecretaris Melchior Wathelet op 6 februari 2014 waren ingevoerd. Hij besliste toen om meer nachtvluchten over het Brusselse kanaal, via Laken en Schaarbeek, te laten gaan.

Op aandringen van toenmalig vicepremier Joëlle Milquet (cdH) besliste hij ook om de vliegroute over de Brusselse gemeenten Sint-Lambrechts-Woluwe en Sint-Pieters-Woluwe te ontzien door vliegtuigen een bredere linkerbocht te laten nemen via een traject over Etterbeek, Elsene en Watermaal-Bosvoorde. Dat betekende wel dat die Brusselse gemeenten, die voordien nooit overlast van vliegtuigen hadden gehad, plots geconfronteerd werden met geluidsoverlast. Ze stapten naar de rechter en haalden daar hun gelijk.

Vandaar dat er beslist werd terug te keren naar de situatie van voor 6 februari 2014 en dus naar het spreidingsplan zoals het was uitgetekend door gewezen staatssecretaris voor Mobiliteit Etienne Schouppe (CD&V). Dat betekent wel dat de grootste concentratie van vluchten opnieuw over de Oostrand van Brussel zal gaan. Minister Galant heeft, met politieke rugdekking van de hele regering, daarvoor nu de nodige instructies gegeven aan Belgocontrol.

De luchtverkeersleiding zal de extra nachtvluchten en de vluchten van zware vliegtuigen over de Kanaalzone moeten schrappen. De routes met een ruime bocht naar links moeten volledig worden afgeschaft. Volgens Galant zal de uitvoering van de aanpassingen aan de vluchtroutes ongeveer 30 weken duren, zoals eerder Belgocontrol eerder ook al had laten weten. De Brusselse rechtbank had in haar vonnis, dat geveld werd op 31 juli 2014, wel bepaald dat de federale regering een dwangsom van 50.000 euro per dag moet betalen, als het vonnis niet binnen de drie maanden zou worden uitgevoerd.

Tussenstap

De regeringsbeslissing om de gewraakte routes van Wathelet te schrappen, is een tussenstap. Het is en blijft de bedoeling om de vliegroutes vanop de luchthaven van Zaventem grondig te herbekijken, om tot een ‘definitieve en structurele oplossing’ te komen.

Dat wordt nog een moeilijke oefening, omdat het dossier sterk communautair geladen is. Als de Franstalige liberalen de geluidshinder boven Brussel willen verminderen, dreigt de Vlaamse rand weer met meer geluidshinder te worden geconfronteerd. Vandaar dat in het regeerakkoord al is vastgelegd dat het spreidingsplan, waarover in 2008 en 2010 politieke akkoorden zijn gesloten, de basis is en blijft. Al zullen ook andere pistes worden bekeken, valt eveneens in het regeerakkoord te lezen.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud