Regering rijdt zich vast met alternatief voor bedrijfswagen

©BELGA

Een kritisch advies van de Raad van State over de cash-for-carregeling bezorgt de regering kopzorgen. CD&V wil de plannen om bedrijfswagens terug te dringen hertekenen, maar de N-VA niet.

De regering-Michel bereikte in juni een akkoord over de invoering van een ‘mobiliteitsvergoeding’. Vanaf januari kunnen werknemers hun bedrijfswagen inruilen voor meer nettoloon (cash for cars). Het zou gaan om 200 tot 700 euro netto per maand. De maatregel is bedoeld om het probleem van de talrijke bedrijfswagens en de dichtslibbende wegen aan te pakken.

Brandhout

Maar het advies van de Raad van State dat gisteren uitlekte, maakt brandhout van de regeling die de regering heeft uitgewerkt. De belangrijkste opmerking is dat een vergoeding mogelijk discriminerend is voor wie geen bedrijfswagen heeft. Eigenaars van zo’n wagen die die omruilen voor cash, zullen op dat bedrag slechts in beperkte mate worden belast. De Raad van State twijfelt eraan of dat wel kan omdat het gaat over loon en dat eigenlijk op dezelfde manier moet worden belast als het gewone loon.

Wat is cash for cars?

Om de files terug te dringen wil de regering-Michel het aantal bedrijfswagens verminderen. Daarom dokterde ze een regeling uit om cash te geven in plaats van een bedrijfsauto. Die vergoeding valt onder dezelfde fiscale regels als een bedrijfswagen en wordt dus niet belast zoals het gewone loon. De regeling zou ingaan vanaf 1 januari 2018.

Daarnaast vreest de Raad dat de regeling haar doel voorbijschiet. Hij heeft ‘ernstige twijfels’ of het aantal wagens op de weg erdoor zou afnemen. Zo worden werknemers niet verplicht over te stappen naar een alternatief vervoersmiddel en al helemaal niet naar een milieuvriendelijker.

‘Het staat de werknemer vrij zijn bedrijfswagen in te ruilen voor een mobiliteitsvergoeding en zich daarmee een privéwagen aan te schaffen voor woon-werkverplaatsingen’, staat in het advies, dat ook benadrukt dat niets verandert aan het voordelige statuut van de bedrijfswagens.

Nieuwe regeling

De federale regering kan nu twee dingen doen: doen alsof haar neus bloedt of een nieuwe regeling uitwerken. Onder andere de N-VA kiest voor de eerste optie. De partij wil de wetgeving verduidelijken, zonder de afgesproken principes te wijzigen.

In N-VA-kringen wordt toegegeven dat er een ongelijke behandeling zou zijn tussen werknemers zonder en met een bedrijfswagen. ‘Maar dat is nu al het geval. Dat komt niet door de invoering van een mobiliteitsvergoeding.’ Bovendien geloven ze bij de N-VA dat wie kiest voor cash in plaats van een bedrijfswagen minder de wagen zal gebruiken.

Maar de cash-for-carsregeling niet fundamenteel wijzigen is volgens CD&V een risico. Want de kans bestaat dat het Grondwettelijk Hof die aan flarden schiet. De christendemocraten dringen er daarom op aan om de regeling aan te passen. ‘Het huiswerk moet opnieuw worden gemaakt’, zegt CD&V-Kamerlid Jef Van den Bergh.

De regering moet haar huiswerk opnieuw maken.
Jef van den Bergh
CD&V-Kamerlid

Hij laat verstaan dat de coalitiepartners het alternatief dat de sociale partners eerder voorstelden opnieuw moeten bekijken. Dat hield in dat werknemers de mogelijkheid krijgen hun bedrijfswagen in te ruilen voor andere mobiliteitsformules zoals de trein.

De kans is groot dat de regering nog een robbertje uitvecht over het cash-for-carsprincipe. De tijd dringt nochtans. Om de regeling te laten ingaan op 1 januari zal de regering snel op één lijn moeten geraken.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud