Spoorbaas Dutordoir herschikt NMBS-top

Spoorbaas Sophie Dutordoir maakt een 10-koppig executive committee de operationele spil van de NMBS. ©Photo News

De benoeming van Gerd De Vos als directeur techniek is een onderdeel van een stoelendans aan de top van het spoorbedrijf.

De Vos vervangt Richard Gayetot, die in oktober met pensioen gaat. Gayetot was een absoluut zwaargewicht bij de NMBS. Samen met Vincent Bourlard, die na zijn pensioen als directeur stations is opgevolgd door Patrice Couchard, vormde hij jarenlang een machtige staat in de NMBS-staat. De twee stonden dicht bij de Franstalige socialisten.

In de NMBS is te horen dat er flinke politieke druk was om Gayetot te vervangen door een Franstalige socialist. 'Bij elke benoeming voor het directiecomité gaan alle registers open', luidt het. De keuze van spoorbaas Sophie Dutordoir viel uiteindelijk toch op de Vlaming De Vos, de voorbije jaren aan de slag als general manager onder Gayetot bij de directie techniek.

NMBS sluit IT-megadeal met Indiërs

Spoorbedrijf NMBS heeft een contract afgesloten met het Indiase IT-bedrijf Tata Consultancy Services (TCS). Het gaat om een contract van minstens 175 miljoen euro dat nog kan oplopen 245 miljoen. TCS is de komende vijf jaar verzekerd van 35 miljoen per jaar, een deal die twee jaar verlengd kan worden. TCS is een Indiaas beursgenoteerd bedrijf met een omzet van 19 miljard euro.

TCS haalde het van consultant Accenture en een Belgisch consortium rond Proximus, IBM en NRB (met ondermeer de Luikse intercommunale Nethys en verzekeraar Ethias).

De deal past binnen een groot plan voor de informatisering van de NMBS. Dat moet op termijn uitmonden in MyNMBS, een uniek online klantenaccount voor elke treinreiziger.

Het project-Sprite omhelst ook een hervorming van de IT-infrastructuur. Die was uitgegroeid tot een kluwen, met 300 NMBS-medewerkers bij IT-filiaal Ypto en een 300-tal externe consultants die bijna allemaal hun eigen bedrijfje hadden. Dutordoir gaat dat nu herleiden tot 300 à 350 eigen mensen en externe dienstverlening door één bedrijf, TCS. Dat moet onder meer cloud-diensten en cybersecurity verzekeren bij de NMBS.

De leveringen zijn intussen begonnen van duizenden smartphones en tablets voor het treinpersoneel. Die moet hun werk volledig papierloos maken. Het gaat om een eerste fase van een grotere levering. De eerste levering kost de NMBS 7 miljoen euro.

Die dienst met 5.500 man personeel staat in voor de aankoop, de modernisering, het onderhoud van de treinen en de veiligheid op het spoor. Ook Vincent Alsteens komt de directie techniek versterken. Hij komt over van de treinbouwer Bombardier, waar hij de voorbije jaren de leiding had over de bouw van de M7-treinen. Die worden nu opgeleverd bij de NMBS en zouden over ongeveer een jaar beginnen te rijden.

Communautair

De benoeming van De Vos is de aanzet voor een herschikking aan de NMBS-top. Het directiecomité moet wettelijk verplicht uit evenveel Nederlands- als Franstaligen bestaan. De komst van De Vos zou tot een communautair probleem leiden, maar Dutordoir koos ervoor hem niet op te nemen in het directiecomité.

Dat wordt herleid van zes naar vijf mensen. De nieuwe top bestaat voortaan uit de Vlaamse directeur transport Koen Kerckaert - de man die de treinen op tijd moet doen rijden - de Franstalige Patrice Couchard, de Franstalige financieel directeur Olivier Henin, Vlaams marketingdirecteur Bart De Groote en Sophie Dutordoir. 'Gerd De Vos behoudt het takenpakket en alle bevoegdheden van Richard Gayetot', stelt Sophie Dutordoir. De nieuwe top bestaat zo uit twee Nederlands- en twee Franstaligen.

Dutordoir besliste tegelijk de grote directie transport op te splitsen. De grootste afdeling van de NMBS, met 10.000 personeelsleden, krijgt voortaan een afdeling klantrelaties en transport. Die laatste gaat zich toeleggen op alles wat met de treinregeling te maken heeft, zoals het vervoersplan, de stiptheid en alle IT rond het dagelijks laten rijden van de treinen. Om die dienst te leiden haalt de NMBS David Carliez van de Brusselse distributienetbeheerder Sibelga aan boord.

Koen Kerckaert krijgt de leiding over de klantenrelaties. Hij gaat zich buigen over de communicatie en het contact met de reiziger, een dienst die almaar belangrijker wordt voor de NMBS. Een tweede bevoegdheid van Kerckaert wordt de veiligheid van de reizigers, via de interne bewakingsdienst Securail.

Uitgebreid bestuur

Tegenover de inkrimping van het directiecomité staat een vernieuwd, uitgebreid dagelijks bestuur. Het executive committee was al langer in het leven geroepen door Dutordoir, maar krijgt nu een officiële status. Daar zullen naast Dutordoir en de vier leden van het directiecomité nog vijf mensen een zitje krijgen.

Het gaat om Gerd De Vos, directeur strategie Renaud Lorand, directeur communicatie en voorstadsnet Jihane Annane, David Carliez en Petra Blanckaert. Dat is de gewezen assistente van Dutordoirs voorganger Jo Cornu, die nu de personeelszaken onder haar hoede heeft. Hoewel de taalplicht voor het nieuwe orgaan niet bestaat, gaat het opnieuw om vijf Nederlandstaligen en evenveel Franstaligen.

'De omvang van de uitdagingen en de prioriteiten waarvoor de NMBS staat, noodzaakt de betrokkenheid van alle operationele en ondersteunende activiteiten', laat Dutordoir verstaan.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content