StRaten-generaal hekelt Antwerps verkeersrapport

Het Vlaams Parlement bespreekt de analyse van het Vlaams Verkeercentrum. (Foto: Belga) ©BELGA

Volgens de actiegroep stRaten-generaal praat het Vlaams Verkeerscentrum zijn broodheer, de Vlaamse regering, naar de mond. 'Wat in het kraam past van het overheidsproject wordt uitvergroot, wat niet in dat kraam past wordt buiten beeld gehouden', klinkt het in een persbericht.

Vorige week kwam de Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel (BAM) voor de vierde keer een halfjaarlijkse stand van zaken geven in het Vlaams Parlement over het Masterplan 2020, dat de verkeersknoop rond Antwerpen moet ontwarren.

Het Vlaams Verkeerscentrum (VVC) stelde ook de resultaten voor van zijn analyse van de vijf mogelijke tracés voor de ontsluiting van de Antwerpse ring, het belangrijkste en duurste project van het Masterplan. Volgens het VVC kwam het Oosterweeltracé, het alternatief dat de steun van de Vlaamse regering geniet, als beste uit de studie.

Wiens brood men eet...

stRaten-generaal stelt dat die conclusie weinig mag verwonderen, aangezien het VVC enkel redeneert vanuit een verkeerskundige logica. 'De ingenieurs van het Verkeerscentrum doen hun job', stelt de actiegroep. 'Ze modelleren en laten daarbij snelheidswinst en doorstroming primeren', klinkt het. Met 18 geplande rijstroken aan het Sportpaleis is het volgens stRaten-generaal logisch dat de Oosterweelverbinding goed scoort op die punten.

Volgens de actiegroep blijft het stuk van de Antwerpse ring aan het Sportpaleis het knelpunt van de Oosterweelplannen en toont het eigen alternatief, het zogenaamde meccanotracé dat de ring verder van het centrum wil houden, net daar veel betere resultaten.

Straten-generaal verwijt het VVC dan ook dat het net dat aspect tijdens de uiteenzetting in het Parlement onderbelicht liet. 'Het is een schande dat het Verkeerscentrum zijn oordeelde baseerde op het in de etalage plaatsen van kleine verschillen tussen Oosterweel en Meccano op een aantal plaatsen en op het buiten beeld houden van een gigantisch verschil tussen beide voorstellen aan het Sportpaleis', klinkt het.

Verder onderzoek

Het onderzoek van het VVC is nog niet afgelopen, want in een vierde fase van hun analyse zal het Centrum ook rekening houden met bijkomende voorwaarden als een trajectheffing. StRaten-generaal maakt zich sterk dat hun alternatief dan nog beter zal scoren.

De verschillende analyses van het VVC maken deel uit van wat op het einde van dit jaar moet leiden tot een Milieueffectenrapport (MER), waar de Vlaamse regering zich moet op baseren voor een definitieve beslissing over de ontsluiting van de ring.

'We betreuren dat het Vlaams Verkeerscentrum meende in deze fase al te moeten oordelen', stelt stRaten-generaal. 'Op die manier haalt het Verkeerscentrum het proces van studiebureau Antea - dat het MER-rapport maakt - onderuit en dreigt het uiteindelijke MER een schaamlapje te worden, verdronken in voorbarige stemmingmakkerij.'

 

 

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud