Toegangsproef splijt onderwijswereld

©BELGA

De rector van de KU Leuven, Rik Torfs, ligt op ramkoers met de onderwijswereld door zijn voorstel voor een gedeeltelijke universitaire toegangsproef. ‘De tijd van softe taal is voorbij.’

‘Ik werd afgeschilderd als de verdrukker van de zwakken.’ Rector Rik Torfs blikt terug op een weekend waarin hij het hele onderwijsveld over zich heen kreeg. De aanleiding was zijn voorstel een universitaire toegangsproef te organiseren voor elke jongere die afwijkt van het ‘normale’ traject.

Een student uit het beroepsonderwijs zou een proef moeten doen als hij naar de universiteit wil. Maar als een latinist kok wil worden, moet die ook een examen afleggen, staat te lezen in een nota van de Associatie KU Leuven, de koepel boven de KU Leuven en haar hogescholen.

Drie Vragen aan Dirk Van Damme, onderwijsexpert bij de OESO

Wat vindt u van het voorstel van Rik Torfs?

 Ik ben helemaal niet gekant tegen een selectie aan de poort van de universiteit. Het punt is wel dat die selectie dan moet gelden voor iedereen. Een proef die alleen voor bepaalde groepen geldt, is hoegenaamd niet fair. Ik vind het niet serieus dat rector Torfs met dat soort voorstellen op de proppen komt.

Een bindende proef voor iedereen moet dus wel kunnen?

 Ik vind dat een bindende proef voor iedereen geen taboe mag zijn. Maar zo’n test moet wel heel secuur worden opgesteld en moet 100 procent betrouwbaar zijn. Een van mijn beste doctoraatstudenten kwam uit het technisch onderwijs. Dat heeft me heel gevoelig gemaakt voor de vraag wie aan universitair onderwijs mag beginnen en wie niet.

Benadeelt zo’n test niet bepaalde groepen?

 Neen, helemaal niet. Zo’n test is net voor iedereen hetzelfde. Ik ken het argument dat zo’n test nadelig kan zijn voor jongeren met een zwakkere sociaal-economische achtergrond. Maar die jongeren vinden nu al moeilijk hun weg naar de universiteit omdat ze in het middelbaar in richtingen zitten die slecht voorbereiden op de universiteit. Dat moet je aanpakken. Een test gaat daar weinig aan veranderen.

 

De onderwijswereld focuste dit weekend vooral op de gevolgen voor leerlingen uit het beroepsonderwijs (bso) en schoot de nota collectief af. ‘Dit voorstel is discriminerend en stigmatiserend’, hekelde Mieke Van Hecke, de baas van het katholieke onderwijs. ‘Het is unfair om het debat tot dat aspect te herleiden’, repliceert Torfs. ‘Vorig jaar stroomden maar 27 scholieren uit het bso door naar de KU Leuven. Het voorstel is heel wat breder dan dat’.

Maar het onderwijsveld telt sowieso veel tegenstanders van een bindende proef. De studentenraden zijn tegen, de onderwijskoepels evenzeer. Zij zien meer brood in een niet-bindende oriëntering, met een toets die de gebreken blootlegt bij een beginnende student, maar daar geen gevolgen aan verbindt. De partijen die onderhandelen over de volgende Vlaamse regering zijn verdeeld. De N-VA is voor een bindende proef, CD&V is tegen.

Maar Torfs is niet van plan het gaspedaal te lossen. ‘Ik doe een oproep aan het middelbaar onderwijs om het debat over de slaagkansen te voeren. Jongeren die aan de universiteit beginnen, moeten een realistische slaagkans hebben. We moeten hen geen rad voor de ogen draaien. Die hypocrisie moet stoppen’.

‘Nu deelt het middelbaar onderwijs allerlei diploma’s uit, waarna iedereen mag beginnen waar hij wil. Dat eindigt in een bloedbad aan de universiteit. Ik vind het niet serieus dat het secundair onderwijs zijn handen in onschuld wast. Het heeft alle vrijheid, maar op het einde van de rit moet er resultaat zijn’.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud