TreinTramBus: 'Neen aan 30 procent duurdere trein'

De reizigersvereniging TreinTramBus zet de hakken in het zand tegen het idee dat de prijs van een treinticket hoger moet om het spoorvervoer in ons land betaalbaar te houden. Ex-spoorbaas Karel Vinck opperde een verhoging met 30 procent.

De overweging dat de treintickets duurder mogen en moeten worden in ons land wordt gemaakt in het boek 'Dwarsligger' van ex-NMBS-topman Marc Descheemaecker. Door Descheemaecker zelf, die in het laatste hoofdstuk over de toekomst van de spoormaatschappij gewaagt van de nood aan een verhoging gedurende tien jaar met 1,5 procent bovenop de inflatie.

En door de drie 'captains of industry', de gewezen overheidsmanagers Karel Vinck (ex-NMBS-topman) en Johnny Thijs (ex-Bpost) en Luc De Bruyckere (die topman was van Voka). Zij noemen de vraag van Descheemaecker of de NMBS 3 miljard per jaar moet krijgen, terecht, gezien de nood aan sanering van de overheidsfinanciën en de andere opdrachten van de overheid. 

Dat de consequentie is dat de ticketprijzen omhoog moeten, staat in het voorwoord niet expliciet. In De Morgen stelt Karel Vinck wel dat de reiziger voor een goede treindienst meer zal moeten betalen, en hij leidt uit oude berekeningen af dat 'een stijging met 30 procent zou moeten volstaan'. In een reactie sluit de nieuwe spoorbaas, Jo Cornu, niet uit dat een treinticket binnenkort duurder wordt.

'Onredelijk'

Voor TreinTramBus is een prijsstijging met 30 procent 'onredelijk'. De prijs is een belangrijke factor, stelt de vereniging: 'Het gebruik van de trein in België is in de eerste jaren van deze eeuw sterk gegroeid, sterker dan dat van onze buurlanden. De betaalbaarheid van de trein heeft daar ongetwijfeld een rol in gespeeld. Een prijsverhoging met 30% zal de treinreizigers weer in de auto jagen, en dat terwijl de wegen al overvol zitten.'

De reizigersvereniging ontkent dat de Belgische treintarieven de goedkoopste zijn van Europa en verwijst naar Zwitserland, waar de nominale tarieven hoger liggen maar een groot deel van de bevolking een kortingkaart heeft. 

TreinTramBus wil dat de focus ligt op een betere dienstverlening, met frequente en stipte treinen.

Overheidsbedrijven

In het voorwoord bij het boek van Descheemaecker geven de drie managers Vinck, Thijs en De Bruyckere weinig verholen kritiek op de manier waarop de politiek met overheidsbedrijven omspringt. 'Een overheidsonderneming kan pas optimaal functioneren als de opdracht duidelijk is en de strategie expliciet, als de middelen beschikbaar zijn en de operationele autonomie van het management is vastgelegd en wordt nageleefd. (...) De grootste valkuil voor een overheidsmanager is te moeten werken zonder een duidelijk overeengekomen strategisch concept en zonder een doelgericht model van corporate governance.'

 

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud