Advertentie
Advertentie

Van Overtveldt: 'Michel saneert, Di Rupo stelde uit'

Volgens minister van Financiën Johan Van Overtveldt (N-VA) saneert de regering-Michel, terwijl de vorige regering-Di Rupo saneringen uitstelde. ©BELGA

De saneringsplannen van premier Charles Michel zijn voorlopig niet ambitieuzer dan die van zijn voorganger Elio Di Rupo, zegt de Nationale Bank. Toch is er volgens minister van Financiën Johan Van Overtveldt (N-VA) een fundamenteel verschil. 'De aanpak van de vorige regering was geen sanering, het was een aanpak die de sanering uitstelde.'

De Nationale Bank publiceerde gisteren een evaluatie van de besparingen in België de afgelopen 35 jaar. Daarbij focuste ze vooral op de grote saneerrondes. Er was de periode 1982-1987, toen premier Wilfried Martens (CVP) aan de macht was en België de zieke man van Europa werd genoemd. De tweede grote sanering vond plaats tussen 1993 en 1998, onder het bewind van Jean-Luc Dehaene (CVP), met als doelstelling te kunnen toetreden tot de Muntunie. De derde sanering ging onder Di Rupo in 2011 van start, na de financiële crisis en onder druk van de financiële markten.

De saneringen van Martens en Dehaene waren veel groter dan die van Di Rupo en Michel samen. De saneringskampioen is Dehaene. Hij maakte de begroting 9 procentpunten gezonder. Dat is - omgerekend in euro’s van vandaag - een inspanning van 36 miljard euro. De operatie van Martens was met 5,4 procentpunten of ruim 21 miljard euro minder groot dan die van Dehaene. Maar die van Martens verliep vooral via besparingen, terwijl Dehaene voor belastingen koos.

Elio Di Rupo legde de klemtoon op belastingen, Charles Michel op besparingen.

De saneringsronde die in 2011 begon onder Di Rupo (PS) en nu voortgezet wordt door Michel (MR) is minder ambitieus, raamt de Nationale Bank. Ze baseert zich op de inspanning van Di Rupo en de maatregelen die Michel tussen nu en 2017 plant. Opvallend is dat Michel met 0,9 procentpunt of 3,6 miljard euro in de periode 2014-2017 geen grotere inspanning doet dan zijn voorganger in de periode 2011-2014. Wel hanteren ze een verschillende strategie. Terwijl de klemtoon van Di Rupo op belastingen lag en de uitgaven bleven stijgen, focust Michel op besparingen.

De kans is reëel dat Michel op het einde van de rit wel meer saneert dan Di Rupo, want de Franstalige liberaal kan nog extra inspanningen doen. Di Rupo stuurde de begroting tijdens zijn regeerperiode immers meermaals bij. Dat Martens en Dehaene veel meer saneerden dan Di Rupo en Michel, valt volgens de Nationale Bank simpel te verklaren. De potentiële groei is nu beperkt tot 1 procent. Dat is ongeveer de helft van die in de jaren 80 en 90. Bij een lage groei is het moeilijker om te saneren, want dan is het risico op een recessie groter.

Een tweede obstakel is het lage niveau van investeringen. Terwijl Martens en Dehaene nog ruimte hadden om te besparen op investeringen, is die nu veel beperkter. Een derde obstakel is de hoge belastingdruk. In vergelijking met de jaren 80 en 90 ligt die druk nu zo’n 3 procentpunten hoger. De limieten zijn dus bereikt.

In een reactie zegt minister van Financiën Johan Van Overtveldt (N-VA) dat er wel degelijk een fundamenteel verschil is tussen de aanpak van Di Rupo en Michel. 'De aanpak van de vorige regering was geen sanering, het was een aanpak die de sanering uitstelde', aldus Van Overtveldt.

'De ervaringen in eigen land, net als die in vele andere landen, leert dat het oplossen van begrotingstekorten met belastingverhogingen hooguit op korte termijn soelaas biedt. Belastingverhogingen leiden altijd tot de vermindering van de economische activiteit en ondermijnen op termijn de begroting.'

De huidige regering corrigeert volgens Van Overtveldt nu 'een fundamentele tekortkoming van de regering-Di Rupo'. Volgens Van Overtveldt, die zich daarvoor baseert op cijfers van de Europese Commissie, heeft Di Rupo de begroting met slechts 0,8 procentpunt bbp gezonder gemaakt en niet met 0,9 procentpunt zoals de Nationale Bank berekende. 'Michel I heeft in één begrotingsjaar de begroting verbeterd met 0,5 tot 0,6 procentpunt bbp. En het grote verschil is dat deze regering de belastingen en de uitgaven verlaagt.'

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud