Vande Lanotte wil kassabon als inflatiebarometer

Minister van Economie Johan Vande Lanotte (sp.a) wil dat het reëel aankoopgedrag van de consument in de supermarkt gebruikt wordt als inflatiemeting en niet de gezinsenquête. Door het échte gewicht van prijspromoties en huismerken mee te tellen, zou de inflatie lager uitkomen.

Het bericht staat in De Standaard. In de praktijk zou dus het kassabonnetje gebruikt worden om te zien wat de Belg tegen welke prijs in de supermarkt koopt. Nu is het systeem gebaseerd op de zesjaarlijkse gezinsenquête van het Nationaal Instituut voor de Statistiek (NIS). Dat levert een korf van producten op waarvan index-agenten maandelijks de prijs opmeten.

Dat systeem levert vertekeningen op. De indexmeting loopt niet alleen achter de feiten aan, de prijzen worden ook niet juist opgemeten. Zo meten de cijferaars in principe zes jaar lang dezelfde producten waardoor ze voorbijgaan aan nieuwe, goedkopere, huismerken die in die periode op de markt zijn gekomen.

De regering nam al enkele maatregelen voor het beheersen van de elektriciteitsfactuur. De aanpassing van de indexmeting aan het reëel verbruik is een volgende en veel complexere stap. De bedoeling is om er in 2014 mee te starten.

Verwacht wordt dat het systeem ook anticylisch kan werken. In onzekere tijden bespaart de consument en gaat hij bijvoorbeeld merkartikelen inruilen voor goedkopere huismerken. Daardoor zou de inflatie dalen, terwijl de prijzen toch gelijk blijven. Omgekeerd, als de Belg in economisch betere tijden terug naar duurdere producten grijpt, kan dit voor een opwaarts effect van de inflatie zorgen zonder dat de producten in prijs wijzigen.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud