Advertentie

'Vervoersplan niet ramp die ervan gemaakt wordt'

©Photo News

'De evaluatie van het nieuwe vervoersplan van de NMBS is positief. De cijfers over stiptheid, overbezetting en afgeschafte treinen zijn zelfs verbeterd.’ Dat zei NMBS-CEO Jo Cornu in de Kamer naar aanleiding van de kritiek op het vervoersplan.

NMBS-topman Jo Cornu en zijn collega Luc Lallemand van infrastructuurbeheerder Infrabel kwamen in het parlement uitleg geven over het nieuwe vervoersplan van de NMBS. Dat wordt sinds zijn invoering half december vorig jaar bedolven onder aanzwellende kritiek van reizigers. Minister van Mobiliteit Jacqueline Galant (MR) sommeerde de twee spoortopmannen naar de Kamer voor een eerste evaluatie van het plan.

‘Ik ben niet doofstom voor de vele klachten van de reizigers’, zei Galant gisteren in de Kamercommissie Infrastructuur. ‘Maar tegelijk moeten we ook naar een objectivering van de klachten. Ongevallen en winterweer zijn ook belangrijke oorzaken voor de storingen.’

Dat laatste bevestigde Cornu met een voorbeeld. ‘Spelende kinderen op het spoor tussen Vilvoorde en Schaarbeek hebben een effect gehad op 217 treinen die samen goed waren voor 1.974 minuten vertraging. Dat zijn de feiten waar ik elke dag als CEO mee geconfronteerd wordt’, klonk het.

Catastrofe

Cornu en Lallemand willen naar eigen zeggen de perceptie over het vervoersplan bijsturen. ‘Het wordt nu voorgesteld alsof het nieuwe vervoersplan een totale catastrofe is. Dat is totaal niet het geval. Er is vier jaar aan gewerkt en het is in één nacht ingevoerd. Er zijn problemen, maar we mogen niet overdrijven. De invoering van het vorige vervoersplan in 1998 was een ramp die maanden voor zeer grote problemen gezorgd heeft. Nu niet’, aldus Cornu.

Spelende kinderen op het spoor tussen Vilvoorde en Schaarbeek hebben een effect gehad op 217 treinen die samen goed waren voor 1974 minuten vertraging. Dat zijn de feiten waar ik elke dag als CEO mee geconfronteerd wordt
Jo Cornu
CEO NMBS

‘Ondanks alle kritiek zijn de drie objectieve beoordelingscriteria – stiptheid, afschaffing van treinen en overbezetting – verbeterd in het nieuwe vervoersplan’, zei Cornu. ‘De stiptheid die in 2013 nog op 85,6 procent lag, is gestegen naar 90 procent in januari 2014 en zelfs 90,4 procent in januari van dit jaar. Het aantal afgeschafte treinen daalde van gemiddeld 106 (op 4.000) per dag in 2014 naar gemiddeld 61 begin dit jaar.'

'De overbezettingen zijn geen structureel probleem, maar een punctueel probleem. Omdat heel wat reizigers nu een andere trein moeten nemen dan in het verleden, als gevolg van het nieuwe plan. Het was voor ons moeilijk te voorspellen welke treinen het drukst bezet zouden zijn, onze voorspellingen waren niet altijd correct. Intussen werden al 40 treinen per dag – 1 procent van het totaal – verlengd. Dat lijkt weinig, maar het gaat om duizenden reizigers.’

Reistijd

Cornu kwam ook terug op een aantal afwegingen die voor het vervoersplan gemaakt zijn. Ingrepen die mee onderwerp zijn van de kritiek. Er is onder meer beslist een aantal heel vroege en heel late treinen af te schaffen. ‘We hebben berekend dat late en vroege treinen per reiziger gemiddeld tussen 8.000 en 15.000 euro per jaar kosten. Dat is de prijs van een auto en financieel onhaalbaar voor de NMBS.’

Daarnaast is de gemiddelde reistijd verlengd met 3,3 procent, ‘voornamelijk een gevolg van werken’. Tenslotte is ook besloten om een aantal rechtstreekse treinen af te schaffen. ‘Een beslissing om een maximaal aantal passagiers op de beste manier te bedienen.’

Een aantal Kamerleden had lof voor het werk van de NMBS rond het vervoersplan. Jef Van den Bergh (CD&V): ‘We moeten niet meedoen aan al het bashing van de NMBS. Dit is voor het grootste deel goed werk.’ Maar er is ook veel kritiek.

Vooral vanuit Franstalige hoek was er het nodige communautaire gemor over een lagere frequentie van treinen en minder stops in de regionale stations. ‘Dit hele plan is geënt op de grootste en zwaarste vervoersstromen.’ Het meeste spoorverkeer concentreert zich rond Brussel. De helft van de treinen gaat van en naar de hoofdstad.

De voorbije 12 jaar alleen was er een volumestijging van 53 procent in vervoerde tonnages en passagiers op het spoor. Welk ander bedrijf in België heeft met een vergelijkbare groei te maken?
Luc Lallemand
CEO Infrabel

Test-Aankoop 

Cornu haalde ook fors uit naar de tevredenheidsenquêtes onder reizigers. Daarbij viseerde hij in het bijzonder een onderzoek van de consumentenorganisatie Test-Aankoop. ‘De studie die uitgevoerd is in maart 2014, is compleet vertekend door het bijzonder slechte jaar 2013 op vlak van stiptheid. Het is pure stemmingmakerij door Test-Aankoop. Hun deontologische code past volgens mij op een postzegel.’ Volgens Cornu voert ook de NMBS permanent peilingen uit naar de klantentevredenheid. ‘Daaruit blijkt dat de tevredenheid bijna constant is gebleven.’

‘Let wel op dat u na deze hoorzitting niet afgeschilderd wordt als de Comical Ali van de spoorbazen’, zei David Geerts (sp.a). ‘Als uw quote over Test-Aankoop eruit gelicht wordt, dreigt u de perceptie te creëren dat er helemaal geen probleem is en iedereen spoken ziet.’

De uithaal van de NMBS-topman is 'intellectueel oneerlijk', reageert de consumentenorganisatie. 'De enquête werd afgenomen in maart-april 2014 en slaat enkel op de verplaatsingen die in die periode werden afgelegd. De slechte periode in 2013 werd dus niet in aanmerking genomen.'

'Als hij de moeite zou genomen hebben om ons artikel te lezen, dan zou hij gezien hebben dat daarin heel duidelijk staat dat we geen uitspraak doen over het nieuwe vervoersplan', klinkt het. De consumentenorganisatie kondigde aan naar de rechtbank te stappen.  

Besparing

Beide spoorbazen konden het belang van het nieuwe vervoersplan niet genoeg benadrukken. Het vorige plan dateert van 1998 en sindsdien zijn er 70 procent passagiers bijgekomen. Luc Lalllemand: ‘De voorbije 12 jaar alleen was er een volumestijging van 53 procent in vervoerde tonnages en passagiers op het spoor. Welk ander bedrijf in België heeft met een vergelijkbare groei te maken?’

De invoering van het vervoersplan speelt zich af tegen een achtergrond van een besparing van 663 miljoen euro bij het spoor. De bedoeling is dat het huidige vervoersplan in december 2017 alweer vervangen wordt. Tegen dan is door fundamentele wijzigingen aan het spoornetwerk een update van het plan nodig.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud