Advertentie

Vlaams belangenconflict blokt Wathelet af

©Photo News

De uitslaande communautaire brand over Zaventem is geblust. Door een belangenconflictin te roepen blokte de Vlaamse regering gisteren Wathelets aanpassing van de vliegroutes af.

‘Eerste minister Elio Di Rupo heeft zonet de beslissing van de Vlaamse regering ontvangen om een procedure tot belangenconflict op te starten tegen de instructies die staats secretaris voor Mobiliteit deze week heeft gegeven aan Belgocontrol.’Dat liet Di Rupo (PS) gisteren weten in een mededeling. ‘Het rechtstreekse wettelijke gevolg van deze procedure is de onmiddellijke schorsing van de uitvoering van de instructies van de staatssecretaris voor Mobiliteit.’

Daarmee is het doek gevallen over drie dagen van politieke hoogspanning. In de federale regering was het tot een patstelling gekomen tussen de Vlaamse vicepremiers Pieter De Crem (CD&V), Johan Vande Lanotte (sp.a) en Alexander De Croo (Open VLD) enerzijds en Melchior Wathelet en zijn voogdijminister Joëlle Milquet (cdH) anderzijds.De Vlaamse vicepremiers vonden Wathelets instructies om de vliegroutes aan te passen en meer vliegtuigen over Vlaanderen te sturen ‘onwettig’.Maar volgens Milquet was Wathelet juridisch bevoegd.

Het was dan ook niet duidelijk of Belgocontrol de instructies van Wathelet zou volgen. De luchtverkeersleider had zelf wel vragen over de veiligheid van de voorgestelde wijzigingen van de vliegroutes, maar juridisch dreigde hij niet anders te kunnen dan de instructies van de staatssecretaris te volgen.

Toen de sp.a gisteren voorstelde een belangenconflict in te roepen, een initiatief dat nog maar eens uit de koker van Johan Vande Lanotte kwam, sprong iedereen dan ook op de kar. Open VLD-voorzitster Gwendolyn Rutten merkte op dat niet kan worden gespeeld met de veiligheid.‘Het is ongehoord om een Brusselse verkiezingscampagne te voeren op de kap van de veiligheid.Als dit aanhoudt en de veiligheid niet gegarandeerd is, dan stappen we naar de Raad van State.’

N-VA-ondervoorzitter BenWeyts dreigde gisteren ook met een kort geding bij de Raad van State.

Vlaams minister-president Kris Peeters (CD&V) liet zijn regering daarop in een elektronische procedure het belangenconflict goedkeuren.Daarop liet premierDi Rupo meteen weten dat de instructies van Wathelet van de baan zijn. Ook de Franstalige partijen in de regering-Di Rupo waren maar wat blij datze de communautaire tijdbom over de nachtvluchten konden ontmijnen.Want op een zucht van de verkiezingen zou alleen de N-VA er wel bij varen.

Milquet had op haar Facebookpagina de PS en de MR nog wel opgeroepen een Franstalig front te vormen. ‘Nu we Melchior Wathelet overtuigd hebben zijn plan aan te passen en de geluidshinder boven Brussel te verminderen (...) zou het goed zijn, mochten de PS en de MR ook hun steun verlenen’, schreef ze.

Maar PS-vicepremier Laurette Onkelinx stuurde Milquet resoluut wandelen. ‘Chère Joëlle,’ schreef ze in een reactie op haar Facebookpagina, ‘ik ben dergelijke provocaties van u niet gewoon.Als Belgocontrol zegt dat de nieuwe voorstellen van Wathelet problemen geven voor de veiligheid, heb ik geen zin om de verantwoordelijkheid te dragen voor een vliegtuigramp.’

Door een belangenconflict in te roepen is de uitvoering van de instructies van Wathelet wettelijk met 60 dagen opgeschort. Meteen is de communautaire angel uit het dossier gehaald, waardoor ook het gevaar geweken is dat het de verkiezingscampagne in Vlaanderen zou besmetten.

Het probleem van de geluidsoverlast zal wel nog meer wegen op de Brusselse verkiezingen. Voor het Brusselse cdH-kopstuk Milquet lijkt het een heuse nachtmerrie te worden, want het was haar partijgenoot Wathelet die in Brussel bijkomende lawaaihinder heeft veroorzaakt.En de poging om bij te sturen, is mislukt.Het enige wat Milquet nog kan zeggen, is dat ze er alles aan heeft gedaan, maar dat ze geen steun heeft gekregen van de PS en de MR. Het cdH lijkt dan ook van plan om in Brussel nog een stevig robbertje met de PS uit te vechten.

In een laatste wanhoopspoging bekijkt het cdH of de Brusselse regering ervan kan worden overtuigd naar de Raad van State te stappen om de huidige vliegroutes bovenBrussel aan te vechten. Het gaat dan wel om routes waarvoor Wathelet verantwoordelijk is. Voor hem is dit dossier een volledig fiasco geworden.

 

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud