Advertentie

Vooruit wil brandstofkosten transportsector verhogen

Vooruit wil in het klimaatbeleid komaf maken met de 'professionele diesel', een korting op de accijnzen op fossiele brandstoffen. ©Tim Dirven

Vooruit-voorzitter Conner Rousseau pleit ervoor de subsidies voor 'professionele diesel' af te bouwen, zodat transportbedrijven via hogere brandstofkosten aangemoedigd worden klimaatvriendelijker te worden.

Als de federale regering haar budget voor 2022 onder controle wil houden én een klimaatvriendelijker beleid wil voeren, zou ze de brandstofsubsidies aan de transportsector moeten afschaffen. Dat zegt Conner Rousseau, de voorzitter van Vooruit.

De transportsector, busbedrijven en taxi's genieten sinds 2004 van 'professionele diesel', een korting op de brandstofaccijnzen. Die kwam er onder de paarse regering-Verhofstadt II, nadat de transportsector enkele jaren daarvoor na wegblokkades al compensaties had gekregen.

Keuzes en een lijn

Volgens een studie van de federale overheidsdienst Financiën liep de kost van die professionele diesel in 2019 op tot 981 miljoen euro.

'Geen enkel ander Europees land geeft zoveel geld uit aan subsidies voor professionele diesel', zegt hij in een gesprek met De Morgen. 'Moeten we dat echt nog doen als we net manieren zoeken om de CO2-uitstoot te verminderen? Mensen verwachten keuzes en een lijn in het beleid.

Geen enkel ander Europees land geeft zoveel geld uit aan subsidies voor professionele diesel.
Conner Rousseau
Voorzitter Vooruit

Bestraffing

Febetra, de federatie van de transporteurs, noemt het voorstel 'een bestraffing', omdat er op dit moment in de sector geen alternatieven zijn voor fossiele brandstoffen. 'Het zal nog jaren duren voor elektrische voertuigen voorhanden zijn voor zware vracht', zegt Isabelle De Maegt van Febetra. 'Wel zijn er vandaag al vrachtwagens op gas, maar die zijn zeer duur in aankoop. Ze zijn alleen rendabel voor wie op Duitsland rijdt, omdat je dan geen kilometerheffing moet betalen.'

Ze zegt het vreemd te vinden dat niet tegelijk wordt gesproken over de hoge loonkosten. 'Op internationaal vlak betekenen we in België al zo goed als niets meer.'

3 miljard?

Het voorstel komt mee op de tafel in de begrotingsgesprekken. Staatssecretaris voor Begroting Eva De Bleeker (Open VLD) stelde al voor 3 miljard euro te besparen. Minister van Financiën Vincent Van Peteghem (CD&V) houdt het op 2,5 miljard euro en de PS op 1 miljard euro. Vooruit wil er geen cijfer op kleven, maar zou de ambitie van De Bleeker te hoog vinden.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud