'We schaffen geen spoorlijnen af'

Luc Lallemand. (foto belga) ©BELGA

In de commissie Infrastructuur van de Kamer heeft Luc Lallemand, CEO van Infrabel, ontkend dat de komende jaren minder gebruikte lijnen gesloten worden omdat er geen geld zou zijn om ze te onderhouden. De hele NMBS Groep gaat van 2013 tot 2025 bijna 26 miljard investeren.

Voorafgaand aan de vergadering van de commissie Infrastructuur, waar de drie spoorbazen toelichting geven bij de investeringsplannen tot 2025, ten belope van 26 miljard euro, was er heel wat zenuwachtigheid ontstaan. Vooral in het zuiden van het land werd gevreesd voor de sluiting van minder gefrequenteerde lijnen.

Lallemand suste de gemoederen en ontkende dat er lijnen moeten worden afgeschaft. Wel zal de vernieuwing van minder gebruikte lijnen uitgesteld worden tot na 2019. 'Dat minder gebruikte lijnen niet meer zouden onderhouden worden is een leugen', zo stelde hij het scherp.

De PS had vooraf een mededeling verspreid dat het onaanvaardbaar zou zijn dat Infrabel de lijnen in categorieën zou opsplitsen naargelang hun prioriteit, waarbij de derde categorie lijnen zou omvatten waarvan het onderhoud gestopt zou worden.

'Een opdeling van de lijnen in vier categorieën in functie van hun belang bestaat al enkele jaren', zei Lallemand, 'het is trouwens niet meer dan normaal dat we in tijden van budgettaire beperkingen proberen de middelen waarover we beschikken maximaal te benutten'.

Het refereerde naar een uitspraak van het Rekenhof in Frankrijk dat de RFF - de Franse tegenhanger van Infrabel - op de vingers tikte omdat het evenveel geld uitgaf aan het onderhoud van weinig gebruikte spoorlijnen dan aan dat van erg drukke lijnen.

Lallemand bevestigde nog dat het GEN, het Gewestelijk Expresnet rond Brussel, pas in 2025 klaar zal zijn. Maar hij stelde dat de vertraging voor het GEN voor 80 procent te wijten is aan het uitblijven van bouwvergunningen. 'Voor de lijn 124 duurt dat nu al meer dan 7 jaar', klonk het.

In verband met de verzadigde noordzuidverbinding door Brussel, de flessenhals van het Belgische spoornet, zei Marc Descheemaecker, de CEO van de NMBS, dat in de toekomst mogelijk meer treinen zullen stoppen in Brussel Noord of Zuid en niet verder gaan doorrijden op de noordzuidas.

Om het comfort van de reizigers te vrijwaren gaat de NMBS uit van een jaarlijkse groei van het reizigersverkeer met 2,5 procent, dat is 0,5 punten meer dan het Planbureau berekende. Als het effectief maar 2 procent wordt, zal de NMBS over een buffercapaciteit van 24.000 plaatsen of 5 procent van het aanbod beschikken.

 

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud