Zes op tien overweegt andere job als bedrijfswagen verdwijnt

©Illias Teirlinck/ID

De alternatieven voor een salariswagen wekken weinig enthousiasme op, blijkt uit een rondvraag bij 1.500 Belgische werknemers door het hr-bedrijf Securex.

Vooral werknemers jonger dan 50 (66%) overwegen van werk te veranderen als de bedrijfswagen uit hun loonpakket verdwijnt. Maar een op de drie is te vinden voor een kleinere auto in combinatie met een alternatief vervoersmiddel (fiets, step, treinabonnement …) als de werkgever die aanbiedt.

Vooral jongere werknemers hechten belang aan hun bedrijfswagen.
Hermina Van Coillie
Onderzoeker Securex

‘Vooral jongere werknemers hechten belang aan hun bedrijfswagen. Dat is normaal. Ze hebben kinderen en drukke levens. Bij het woon-werkverkeer zit vaak een ommetje naar de winkel of de school’, zegt Hermina Van Coillie, onderzoeker bij Securex.

Wie een flexibeler werkschema heeft, is meer bereid andere vervoersmiddelen te overwegen. Dat geldt zowel voor wie zijn werkuren vrij kan kiezen als voor wie vrijheid heeft voor zijn werkplaats. Van Coillie: ‘Als het de bedrijven menens is hun werknemers uit de wagen te krijgen, dan kijken ze best naar het bredere plaatje en niet alleen naar hun mobiliteitspolicy.’

Onbekend en onbemind

Volgens het onderzoek kennen werknemers de alternatieven voor bedrijfswagens niet (20%) of vinden ze die niet interessant (57%). Zes op de tien zeggen ook dat hun werkgever niet nadenkt over andere oplossingen om belastend woon-werkverkeer aan te pakken.

Toch lijkt een kentering op til. Volgens Securex wint het mobiliteitsbudget steeds meer aan belang. Ook uit een bevraging van de hr-dienstengroep Acerta blijkt dat een meerderheid van de werkgevers dat wil invoeren. Het budget laat de werknemer toe zijn bedrijfswagen in te ruilen voor een minder vervuilend alternatief. Daarbij is keuze tussen een milieuvriendelijke bedrijfswagen, duurzame vervoersmiddelen (fiets, openbaar vervoer, deelwagens, ..) of een eenmalige geldsom ter waarde van het loonvoordeel.

Ligt de oplossing dan bij het mobiliteitsbudget? De werkgeversorganisatie VBO toonde zich daar al voorstander van, maar ziet er geen toereikende oplossing in. Om het woon-werkverkeer minder belastend te maken, is volgens de organisatie nood aan ‘een globaal, interfederaal mobiliteitsplan’.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect