2.000 extra leerkrachten moeten leerachterstand wegwerken

©ANP

Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts komt met een plan om de leerachterstand door corona weg te werken. Daarvoor moeten er op termijn honderden extra leerkrachten bijkomen.

Door de pandemie moesten heel wat scholen tijdelijk de deuren sluiten en deden ze een beroep op afstandsonderwijs. Pas sinds maandag kunnen leerlingen van de tweede en derde graad secundair onderwijs opnieuw voltijds naar school. De coronacrisis heeft er stevig ingehakt bij de jongeren, zegt minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA), die beducht is voor de langetermijneffecten op het onderwijs.

De minister komt daarom met een relanceplan voor het onderwijs. Dat heeft twee speerpunten: leerondersteuning en een betere ondersteuning voor het mentaal welbevinden op school. Om de leerachterstand weg te werken moeten er structureel honderden leerkrachten bijkomen. De Vlaamse regering investeert in het schooljaar 2021-2022 maandelijks 10 miljoen extra om 2.000 voltijdse krachten te laten bijspringen.

Daarbovenop komt vanaf volgend schooljaar, maar ook in de schooljaren daarna, 27 miljoen euro om structureel 540 extra voltijdse krachten in te zetten voor de kwetsbaarste leerlingen, die het meeste kampen met een leerachterstand.

Mentaal welzijn

Weyts trekt ook 27 miljoen euro uit om het mentaal welbevinden op school te verbeteren. Hij wil de CLB's versterken zodat zij leerlingen, ouders en scholen kunnen blijven ondersteunen in de nasleep van de coronacrisis. Het digitale platform van de CLB's wordt uitgebreid, zodat online meer kwaliteitsvolle hulpverlening mogelijk wordt. Ook komt er een digitaal instrument waarmee alle zorgcoördinatoren en leerlingenbegeleiders via een wetenschappelijk onderbouwde vragenlijst elk jaar het welzijn van alle leerlingen kunnen meten.

Weyts trekt vanaf volgend schooljaar, maar ook in de schooljaren daarna, 27 miljoen uit om structureel 540 extra voltijdse krachten in te zetten voor de kwetsbaarste leerlingen.

'We gaan ervoor zorgen dat positieve dingen voortkomen uit die vreselijke coronacrisis', zegt Weyts. 'Problemen rond leerachterstand en mentaal welzijn op school zijn allesbehalve nieuw, maar tijdens de crisis kwamen ze meer dan ooit op de voorgrond. We pakken die uitdagingen structureel aan in de komende schooljaren.'

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud