Akkoord over Vlaamse spoorinvesteringen

Vlaanderen kan de komende vijf jaar 371 miljoen euro extra investeren in het spoor, onder meer voor de omvorming van een goederenlijn in de haven van Gent tot een passagiersspoor. ©Photo News

Er is na lang palaveren een compromis over de investeringen bij het Vlaamse spoor tot 2022.

Federaal minister van Mobiliteit François Bellot (MR) en zijn Vlaamse collega Ben Weyts (N-VA) bikkelen al maanden over de verdeling van de Vlaamse pot voor spoorinvesteringen tussen 2018 en 2022. De discussie draaide rond elf prioritaire dossiers die door Weyts naar voor geschoven waren en waar Bellot volgens Vlaanderen te weinig middelen voor uittrok.

Er is nu een compromis gesloten tussen de topkabinetten. De bedoeling is om alles volgende week op het overlegcomité van de verschillende regeringen te officialiseren. Het compromis is vooral goed nieuws voor rijpadbeheerder Infrabel, dat zelf moest wachten op een politiek akkoord om zijn investeringsplan goed te keuren.

Cofinanciering

Deel van de oplossing is dat Vlaanderen zelf 100 miljoen euro vrijmaakt om de prioriteiten te co-financieren, meldt Het Belang van Limburg. Weyts was daar aanvankelijk niet voor, omdat hij vindt dat het geld voor spoorinvesteringen uit de federale middelen moet komen, maar hij besloot nu toch mee te betalen. Vlaamse co-financiering is zeldzaam, maar geen precedent. In de periode 2007-2012 werd ook voor 107 miljoen meebetaald aan de Liefkenshoekspoortunnel bij de haven van Antwerpen. En er was ook al co-financiering in de haven van Zeebrugge.

100 miljoen
Cofinanciering
Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) maakt 100 miljoen euro vrij voor de cofinanciering van federale spoorinvesteringen

Er is ook beslist om de federale middelen voor die prioriteiten op te trekken van 138 miljoen euro naar 221 miljoen, waardoor het totale budget voor de prioriteiten stijgt tot 321 miljoen euro.

Bijna de helft van dat geld (163 miljoen) gaat naar Limburg. Het gaat onder meer om de elektrificatie van twee spoorlijnen (belangrijk voor de ontwikkeling van de IJzeren Rijn). De rest van de middelen gaat vooral naar studies voor geplande investeringen - met de tweede spoorontsluiting voor de haven van Antwerpen op kop. Meer dan studiewerk kan niet, omdat er geen geld is om de miljardeninvestering nu al te doen.

Bovenop het geld voor de spoorprioriteiten is er nog een flinke geldpot voor extra investeringen. Er is ongeveer 150 miljoen euro beschikbaar voor de aanleg van het derde en vierde spoor tussen Gent en Brugge (87,3 miljoen), de omvorming van een goederenlijn in de haven van Gent tot passagierslijn en de aanpassing van spoorsnelwegen voor cargo aan de Europese normen (18,8 miljoen). Er gaat ook 41 miljoen naar stations en de verhoging van perrons.

Voorstadsnet

Die bom geld voor extra investeringen volgt uit de beslissing van de federale regering om 1 miljard euro extra voor het spoor te lenen. Het geld gaat voor 90 procent naar Infrabel, dat in zijn oorspronkelijke ontwerpplan aangaf geen geld te hebben voor extra investeringen. Maar omdat de federale regering absoluut het voorstadsnet rond Brussel, de S-Lijn, wilde afwerken, besloot ze een miljard bij te lenen.

1 miljard
Lening
Vlaanderen heeft 371 miljoen euro extra voor spoorinvesteringen, een gevolg van een lening van 1 miljard euro door de federale overheid

Scenario's voor nieuw uitstel van het voorstadsnet - dat mensen in een straal van 30 kilometer rond Brussel om het kwartier naar de hoofdstad moet brengen - deed veel liberale burgemeesters steigeren in Waals-Brabant. Dat is een wingewest van de MR en de eigen electorale achtertuin van premier Charles Michel.

De investeringen moeten in de klassieke Belgische wafelijzerpolitiek 60/40 verdeeld worden tussen Vlaanderen en België. Brussel - dat buiten die verdeling wordt gehouden - krijgt ongeveer een derde van de middelen. Het gevolg is dat Vlaanderen - waar het voorstadsnet eigenlijk af is - mocht rekenen op 371 miljoen euro van het miljard om aan eigen projecten te spenderen.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud