Amper auto's op duurste snelweg van Vlaanderen

Een van de beweegbare bruggen over het Boudewijnkanaal op de A11. ©Thomas De Boever

Op de A11, de nieuwe, peperdure snelweg tussen Brugge en Knokke-Heist, rijden sinds de opening erg weinig auto’s. ‘In veel gps-systemen is de weg nog niet ingesteld.’

Automobilisten en truckchauffeurs kunnen sinds 1 september op een splinternieuwe autosnelweg van Brugge naar Knokke-Heist rijden. Maar de A11 trekt voorlopig amper volk, blijkt uit een rapport van het Vlaams Verkeerscentrum.

‘De verkeersvolumes tussen Brugge en Knokke-Heist op het in 2017 geopende stuk van de A11 zijn erg laag’, stelt het Rapport Verkeersindicatoren Snelwegen Vlaanderen 2017. Op een gemiddelde werkdag rijden er maximaal 7.750 niet-vrachtwagens (auto’s, bussen) en 2.250 vrachtwagens. Ter vergelijking: het drukste wegsegment van Vlaanderen, de Antwerpse ring van Borgerhout naar Antwerpen-Oost, slikt 140.000 voertuigen per dag.

Laten rijpen

Het Vlaams Verkeerscentrum is niet verbaasd over de lage cijfers. ‘Een nieuwe weg moet je laten rijpen. Zo’n weg heeft tijd nodig om ingeburgerd te raken’, zegt woordvoerder Peter Bruyninckx.

Een nieuwe weg moet je laten rijpen.
Peter Bruyninckx
Woordvoerder Vlaams Verkeerscentrum

‘In veel gps-systemen is de weg nog niet ingesteld, zeker als de chauffeurs daarvoor zelf het initiatief moeten nemen.’ Bruyninckx wijst er ook op dat de laatste vier maanden van vorig jaar zowel de herfst- als de kerstvakantie omvatten, als er opmerkelijk minder autoverkeer is.

Duurste stuk weg

De A11, die 674 miljoen euro kostte, is het duurste stuk weg dat ooit in Vlaanderen is aangelegd. De 12 kilometer lange nieuwe snelweg loodst voertuigen in zeven minuten van Brugge naar Knokke-Heist. Zware vrachtwagens kunnen via de A11 makkelijker van en naar de haven van Zeebrugge.

674 miljoen euro
Kostprijs A11
De A11, die 674 miljoen euro kostte, is het duurste stuk weg dat ooit in Vlaanderen is aangelegd.

Het prijskaartje van de nieuwe snelweg, waar 3,5 jaar aan werd gewerkt, is zo hoog omdat er honderd bouwkundige kunstwerken in zijn verwerkt, van tunnels over bruggen tot ecopassages. Twee beweegbare ophaalbruggen gaan een à twee keer per dag open om grote schepen op het Boudewijnkanaal door te laten. Wie voor de slagbomen staat, doet bijna een kwartier meer over de 12 kilometer.

Lokale gewestwegen

Het Agentschap Wegen en Verkeer, dat de publiek-private samenwerking voor de A11 organiseerde, is behoorlijk tevreden met de eerste cijfers. ‘Als je op de A11 rijdt, krijg je het gevoel dat het nogal rustig is’, geeft woordvoerder Dirk Vanhuysse toe. ‘Maar het hoofddoel was om het zware vrachtvervoer naar de A11 te halen en niet meer door de dorpjes langs de lokale gewestwegen te sturen. Dat doel is voor een stuk gerealiseerd.’

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content