netto

Bedrijfswagens volgend jaar fors zwaarder belast

De gemiddelde uitstoot van nieuw ingeschreven auto's is aanzienlijk gedaald. ©BELGAIMAGE

Het belastbare voordeel van bedrijfswagens stijgt fors door de jaarlijkse aanpassing van de standaarduitstoot in de berekeningsformule.

Wie van zijn werkgever of vennootschap een bedrijfswagen ter beschikking krijgt en die wagen ook voor privéverplaatsingen of het woon-werkverkeer mag gebruiken, wordt op dat voordeel belast. Dat voordeel wordt forfaitair berekend.

Een belangrijk onderdeel in de berekeningsformule is de CO2-coëfficiënt. Die wordt bekomen door de CO2-uitstoot van de bedrijfswagen te vergelijken met de gemiddelde uitstoot van de nieuw ingeschreven wagens. Tussen begin oktober 2019 en eind september 2020 is die gemiddelde uitstoot aanzienlijk gedaald, wat leidt tot een hoger belastbaar voordeel.

Voor benzine-, lpg- of aardgaswagens gaat de standaarduitstoot vanaf volgend jaar van 111 naar 102 gram per kilometer, een daling met 8,1 procent. Voor dieselwagens is er een daling van 91 naar 84 gram per kilometer, (-7,7%). Daarmee komt de gemiddelde uitstoot op het laagste niveau ooit

‘Omdat constructeurs aan strenge CO2-normen moeten voldoen, hebben ze dit jaar modellen op de markt gebracht met technische innovaties die tot een lagere CO2 uitstoot leiden. Dat leidt ook tot een kleine revival van de dieselmotor, die in CO2-uitstoot gunstiger scoort dan een vergelijkbare benzine’, zegt Frank Van Gool, directeur van de voertuigenverhuurfederatie Renta. ‘Daarnaast zijn de fiscale aftrekbaarheidsregels gewijzigd. Hybride voertuigen zijn fiscaal zeer aantrekkelijk en maken een grote sprong voorwaarts in de inschrijvingscijfers, ten koste van de zuivere benzinewagens. Voorts is de verkoop van volledig elektrische bedrijfswagens verdubbeld.’

De twee voorgaande jaren werd het Belgische wagenpark telkens vuiler. De hogere gemiddelde uitstoten leidden voor 2020 en 2019 tot een lager belastbaar voordeel. Dat kan niet meer. De wet werd aangepast, waardoor de referentie-CO2-uitstoot vanaf 2021 alleen kan dalen of gelijk blijven.

Belastbaar voordeel

150
euro
Als het belastbare voordeel met 300 euro per jaar toeneemt, zal een bestuurder zowat 150 euro per jaar of 12,5 euro per maand meer belastingen betalen, stelt de hr-dienstverlener SD Worx.

Hoeveel het belastbare voordeel stijgt, hangt af van de CO2-uitstoot en de cataloguswaarde van de bedrijfswagen. ‘Op het belastbare voordeel betaalt de bestuurder tot 50 procent belastingen. Als het belastbare voordeel met 300 euro per jaar toeneemt, zal de bestuurder zowat 150 euro per jaar of 12,5 euro per maand meer belastingen betalen’, zegt Veerle Michiels, mobiliteitsexperte bij hr-dienstverlener SD Worx.

Voor een dieselwagen met een cataloguswaarde van 45.000 euro en een CO2-uitstoot van 129 gram stijgt het jaarlijks belastbare voordeel volgend jaar met 7,5 procent, van 3.587 naar 3.857 euro. Voor een benzinewagen met een cataloguswaarde van 50.000 euro en een CO2-uitstoot van 136 gram is er een stijging met 11,3 procent, van 3.428 naar 3.814 euro.

Bestuurders van elektrische of hybride wagens worden mogelijk belast op een minimumvoordeel, ook al stoot de auto weinig of niets uit. Dat bedraagt dit jaar 1.360 euro. Het bedrag voor volgend jaar is nog niet bekend.

Behalve de CO2-uitstoot en de cataloguswaarde is de leeftijd bepalend voor het belastbare voordeel. Voor elk jaar na de eerste inschrijving daalt de cataloguswaarde 6 procent. Het percentage kan maximaal tot 70 procent dalen. Dat wordt bereikt als de wagen zes jaar oud is.

WLTP of NEDC

Een ander nieuw aandachtspunt is de manier waarop de CO2 wordt gemeten. Er waren twee meetmethodes in omloop: de oude NEDC-test en de nieuwe, strengere WLTP-test. Omdat de WLTP-test tot hogere CO2-uitstoot leidt - en dus ook een hoger belastbaar voordeel - werd een overgangsperiode ingevoerd, waarin de NEDC 2.0-waarde gebruikt mag worden. Dat is het WLTP-resultaat dat door een conversiesysteem naar een (lager) NEDC-resultaat wordt omgezet.

De overgangsperiode met een verplichte omrekening naar NEDC 2.0 loopt voor de meeste wagens eind 2020 af. Welke CO2-waarde vanaf 1 januari 2021 bij de berekening van het voordeel alle aard gebruikt moet worden, hangt af van de testmethode bij de homologatie van de wagen en van wat de autoconstructeur vermeldt op het gelijkvormigheidsattest.

Als een wagen alleen een NEDC 1.0-waarde of alleen een WLTP-waarde heeft, moet die waarde gebruikt worden. Voor voertuigen met zowel een NEDC 2.0-waarde als een WLTP-waarde is de keuze vrij. ‘Zo goed als altijd zal de NEDC 2.0-waarde gebruikt worden, omdat die voordeliger is’, zegt Michiels. ’Tot 31 december 2020 moeten de autoconstructeurs voor WLTP-wagens een NEDC 2.0-waarde berekenen.’

Hoeveel stijgt de belasting op een bedrijfswagen?*

Mercedes A 180 Business Solution

Brandstof: benzine
Cataloguswaarde: 32.000 euro
CO2-uitstoot: 134 gram per kilometer
Voordeel alle aard 2020: 2.139 euro per jaar
Voordeel alle aard 2021: 2.386 euro per jaar
> Extra belasting: 124 euro per jaar of 10 euro per maand

Volvo XC40

Brandstof: diesel
Cataloguswaarde: 41.150 euro
CO2-uitstoot: 144 gram per kilometer
Voordeel alle aard 2020: 3.809 per jaar
Voordeel alle aard 2021: 4.056 per jaar
> Extra belasting: 124 euro per jaar of 10 euro per maand

Audi A4 Avant

Brandstof: diesel
Cataloguswaarde: 35.410 euro
CO2-uitstoot: 104 gram per kilometer
Voordeel alle aard 2020: 2.063 euro
Voordeel alle aard 2021: 2.276 euro
> Extra belasting: 106 euro per jaar of 9 per maand

*Afgeronde cijfers voor eerste jaar van inschrijving, belastingtarief van 50 procent. Bron: SD Worx

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud