Bedrijven laten langdurig werklozen links liggen

Vlaams minister van Werk Philippe Muyters erkent dat de premie geen wonderoplossing is om langdurig werklozen aan de slag te krijgen. ©BELGA

Vlaanderen slaagt er nauwelijks in om langdurig werklozen terug aan de slag te krijgen. De nieuwe premie om bedrijven aan te moedigen langdurig werklozen aan te werven, kent weinig succes.

Vlaams minister van Werk Philippe Muyters (N-VA) lanceerde vorig jaar een premie om bedrijven aan te sporen langdurig werklozen in dienst te nemen. Daar werd 10,6 miljoen euro voor opzij gezet en de komende jaren zelfs 25 miljoen euro.

Maar in het eerste jaar is nog geen miljoen euro van dat bedrag opgenomen. Dat schrijft Het Nieuwsblad. Ondanks de premie zijn werkgevers nog steeds niet geneigd wie lang zonder werk zit in dienst te nemen.

‘We wisten bij de lancering van de premie al dat dit geen wonderoplossing was om langdurig werklozen aan het werk te krijgen.’
Philippe Muyters
Vlaams minister van Werk

Het aantal langdurig werklozen is ondanks de premie nauwelijks afgenomen. Vlaanderen telde vorige maand 63.500 mensen die al langer dan twee jaar werkloos zijn. Een jaar eerder waren dat er 66.000 (-3,7%). Daarmee daalt het aantal langdurig werklozen veel trager dan de kortdurige werkloosheid, die in een jaar tijd met 10 procent afnam. 

De zeer langdurige werkloosheid neemt tegen de trend in zelfs nog toe. Vlaanderen telt 26.000 werklozen die al langer dan 5 jaar thuiszitten (+3,2%).

'Geen wonderoplossing'

Muyters lanceerde in januari vorig jaar de premie, die werkgevers een duwtje in de rug moest geven om langdurig werklozen toch een kans te geven. Een werkgever die dat doet, krijgt 1.250 euro als de werknemer drie maanden aan de slag is en nog eens 3.000 euro na een vol jaar.

Bij werkgeversorganisatie Voka klinkt het dat de premie te veel administratieve rompslomp meebrengt voor bedrijven. ‘Wij hadden liever een rsz-korting gezien, zoals die ook bestaat voor werkzoekende jongeren, ouderen en personen met een arbeidshandicap’, zegt adviseur Sonja Teughels. 

‘We wisten bij de lancering al dat dit geen wonderoplossing was’, zegt Muyters in Het Nieuwsblad. Hij belooft de communicatie over de premie te zullen verbeteren.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud