Ben Weyts voert rekeningrijden af

Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts. ©Photo News

Voor Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) is de omstreden kilometerheffing geen optie meer.

Er is geen politiek draagvlak meer voor het rekeningrijden, laat staan een draagvlak bij de bevolking
Ben Weyts
Vlaams minister van Mobiliteit

Ben Weyts en zijn partij N-VA hebben de bocht over het rekeningrijden helemaal gemaakt. 'Ik maak mij geen illusies: er is geen politiek draagvlak meer voor het rekeningrijden, laat staan een draagvlak bij de bevolking. Het rekeningrijden zal er niet komen zolang er geen draagvlak voor is', zei hij op 'VTM Nieuws'. Weyts reageert voor het eerst op de politieke commotie die over het rekeningrijden ontstaan is.

Daarmee begraaft de minister een maatregel waar hij al jaren voor pleit. Toen vorige week enkele scenario's voor de kilometertaks lekten in De Tijd kwam Weyts in een lastig parket. De hele Vlaamse coalitie is nochtans voor - een slimme budgetneutrale kilometertaks is vorige zomer opgenomen in het Vlaamse klimaatplan - maar vooral Weyts kwam in het vizier. Vlaams Belang viseerde Weyts met de term 'Benbelasting', die echo's opriep van de Turteltaks, genoemd naar gewezen Vlaams minister Annemie Turtelboom (Open VLD). Die zag haar politieke carrière gekraakt omdat de omstreden energieheffing haar bleef achtervolgen.

Mensen zijn zo bang gemaakt dat een rationeel debat zelfs niet meer mogelijk is.
Ben Weyts
Vlaams minister van Mobiliteit

N-VA-voorzitter Bart De Wever ging afgelopen zondag al op de rem staan. Nu trekt ook Weyts er zijn handen helemaal af van de kilometerheffing. De coalitiepartner Open VLD spreekt er op twee maanden voor de verkiezingen evenmin nog steun voor uit. Alleen CD&V is in principe nog voor. 'Het probleem met het rekeningrijden is dat het debat helemaal vergiftigd is door hele leugens, halve waarheden en overdrijvingen', stelt Weyts. 'Zowel de felle voorstanders als de rabiate tegenstanders komen aandraven met doorgedraaide scenario’s. Mensen zijn zo bang gemaakt dat een rationeel debat zelfs niet meer mogelijk is.'

De bedoeling was dat de kilometertaks er de volgende legislatuur zou komen. Liet Weyts vorige week nog weten dat de beslissing pas genomen zou worden na studiewerk en mits aan een aantal voorwaarden voldaan is, dan voert hij het rekeningrijden nu helemaal af. Hij denkt dat het er onder de volgende Vlaamse regering ook niet komt. 'Tenzij kerstmis en Pasen op dezelfde dag vallen.'

'We hebben nu een consensus over wat we niet willen, het is tijd voor een consensus over wat we wel willen. Er is voor het eerst sinds jaren een daling in de files. Het valt op dat de files dalen op plekken waar we geïnvesteerd hebben. Ik heb de mobiliteitsbudgetten deze regeerperiode kunnen optrekken met een derde, tot bijna 10 miljard euro in één regeerperiode. Het wordt tijd voor een echte kwantumsprong in de volgende legislatuur, tot 15 miljard euro, niet alleen voor de wagen, maar ook voor de fiets en het openbaar vervoer.'

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect