Advertentie

Beste voorbeeld voor overkapping Antwerpse ring ligt in Maastricht

De werf van de tunnel in het Nederlandse Maastricht trok 93.100 bezoekers tijdens vier ‘dagen van de bouw’ in vier jaar tijd. ©Hollandse Hoogte

In december gaat in Maastricht de Koning Willem-Alexandertunnel open. Het project is als eerste dubbellagige tunnel niet alleen een unicum in Europa, maar ook een voorbeeld voor Antwerpen.

De enige verkeerslichten op de Route du Soleil tussen Amsterdam en Nice: zo wordt het stuk van de autosnelweg A2 dat door Maastricht loopt steevast omschreven. In de nacht van 15 op 16 december gaan de lichten uit, want dan opent de stad de Koning Willem-Alexandertunnel, die het doorgaand verkeer onder de stad heen loodst.

De tunnel is in de eerste plaats een technisch huzarenstukje: eigenlijk bestaat hij uit twee dubbele tunnels die op elkaar liggen. De bovenste twee tunnels van 1,9 km gidsen het plaatselijk verkeer de stad in, de onderste tunnels van 2,3 km voeren het doorgaand verkeer onder Maastricht door.

De werkwijze om eerst de doelstellingen overeen te komen en pas dan een concrete invulling te zoeken, komt uit Maastricht.
Alexander D’hooghe
intendant voor de overkapping van de Antwerpse ring

In Antwerpen kunnen ze een puntje zuigen aan het tunnelproject van onze noorderburen. De projectleider van de ‘groene gordel’ boven de tunnel, Louis Prompers, zetelt alvast in de driekoppige ‘raad der wijzen’ van intendant Alexander D’Hooghe, die door de Vlaamse regering is aangesteld om de mogelijkheden van de overkapping van de Antwerpse ring te onderzoeken. D’Hooghes werkwijze om eerst samen te zitten met alle overheden en actiegroepen om het eens te raken over de doelstellingen, kopieerde hij uit Maastricht.

Oosterweeldossier

Terwijl de overkapping van de Antwerpse ring een probleemdossier is, verliep de aanleg van de tunnel in Maastricht vrijwel rimpelloos. Slechts 13 jaar zit er tussen de eerste vergadering over een mogelijke tunnel en de uiteindelijke oplevering. De bouw zal vijf jaar en een half geduurd hebben. De aanbestedingsfase en het kiezen van het traject duurden slechts twee jaar doordat alle partners direct samen aan tafel zaten. Ter vergelijking: de eerste stappen in het Oosterweeldossier zijn al in 1996 gezet, de eerste spade gaat pas volgend jaar in de grond.

Een illustratie van hoe een overkapte Antwerpse ring er zou uitzien. ©over de ring

Toegegeven, de twee projecten zijn qua schaal niet helemaal vergelijkbaar. Zo zal de Vlaamse overheid in totaal zo’n 3,2 miljard euro op tafel leggen voor de Oosterweelverbinding. Eergisteren maakte de intendant bekend dat een volledige overkapping van de ring nog eens 9 miljard euro zou kosten. Daartegenover is het bedrag van 850 miljoen euro dat de vier betrokken Nederlandse overheden uittrokken peanuts.

Het hele project in Maastricht kost 1,2 miljard euro. ‘Dat is voor de tunnels, samen met het vastgoedproject en de ontwikkeling van een groene zone boven op de tunnels’, zegt Bart Grote, de voorzitter van de stuurgroep A2 die de twee ontwikkelaars Ballast Nedam en Sturkton verenigt. Die ontwikkelaars ondervonden bij de bouw moeilijkheden en kijken aan tegen een verlies van 45 miljoen euro, dat ze hopen terug te verdienen via het vastgoedproject.

De waarschuwing om niet te veel te rekenen op de lage terugverdieneffecten (5 tot 10%) uit de vastgoedprojecten, nam D’Hooghe ook mee in zijn project. Ook in Maastricht geleerd: in de plaats van alleen te focussen op de infrastructuur, voert Antwerpen een aanvullend beleid om zo veel mogelijk mensen uit hun auto te krijgen in de stad. ‘Al zal onze tunnel niet de Koning Filip-tunnel worden’, lacht D’Hooghe. ‘Van mij mag dat de Peter Vermeulen-tunnel worden’. Vermeulen is de man achter de actiegroep Ringland, die de overkapping op tafel legde.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud