'Brexit zonder akkoord kost Vlaamse bedrijven 800 miljoen euro per jaar'

Een werknemer van Volvo Cars in Gent. ©BELGA

In de analyse die Vlaams-minister president Geert Bourgeois liet doen is de autosector veruit het grootste slachtoffer van een no-dealbrexit.

Hoewel het Britse parlement al twee keer tegen een brexit zonder akkoord stemde, kan het Verenigd Koninkrijk op 29 maart - of op een latere datum - nog altijd zonder deal uit de Europese Unie stappen.

In dat geval zullen de Britten tarieven heffen op 13 procent van de import uit Europa, besliste de regering vorige week. De andere 87 procent blijft tariefvrij in dat tijdelijke no-dealplan, maar de prijzen van onder meer vlees, schoenen, ondergoed en auto's gaan wel de hoogte in.

Vlaams minister-president Geert Bourgeois (N-VA) liet berekenen hoe hard dat scenario de Vlaamse bedrijven zou treffen. En die analyse voorspelt weinig goeds.

Vlaanderen exporteert elk jaar voor ruim 27 miljard euro naar het Verenigd Koninkrijk. 30 procent daarvan zou gevoelig zijn voor importheffingen, wat op jaarbasis 800 miljoen euro, of 3,16 procent bovenop de totale Vlaamse export naar Groot-Brittannië, kost.

Autosector

  • Bijna 88 procent is voor rekening van de automobielsector, die 700 miljoen euro per jaar zou betalen.

  • De textiel- en kledingsector verliest jaarlijks 31 miljoen euro.

  • Voor de landbouw komen de extra kosten op 45 miljoen euro.

De meeste Vlaamse kmo's blijven dus gespaard van de importheffingen, maar voor de drie vernoemde sectoren zijn de potentiële gevolgen wel groot.

Bourgeois reageert bezorgd en pleit er bij de Britten opnieuw voor in de douane-unie met de EU te blijven. De huidige nultarieven op handel blijven dan gewoon behouden. Als dat niet kan, is een vrijhandelsakkoord met de EU ook beter dan het tijdelijke no-dealplan van de Britse regering. Bij zo'n plan geldt voor 90 procent van de import een nultarief, terwijl dat in de noodplanning maar voor 87 procent het geval is.

Bourgeois vraagt de federale regering 'met aandrang' om de kwestie samen met de Vlaamse bestuursploeg aan te kaarten op het Europese niveau. Hij wil vermijden dat de EU in een 'punitieve logica' verzeild raakt, zodat de tarieven op Britse import in de EU ook zo veel mogelijk beperkt blijven.

Iers gat

De minister-president stelt zich ook vragen bij de beslissing van de Britse regering om bij een no deal geen grenscontroles uit te voeren aan de Ierse grens en er ook geen tarieven te heffen. Zo kunnen goederen van de Europese lidstaat Ierland zonder barrières naar het Britse Noord-Ierland bewegen, en wordt een harde grens tussen die twee gebieden vermeden. Maar dat brengt een serieus risico mee voor de Vlaamse industrie met zich mee, meent Bourgeois.

'Een gat in de interne markt kan de economische schade van de brexit voor Vlaanderen en de EU significant verhogen. De Vlaamse regering zal nauw toekijken op de verdere onderhandelingen. Een gelijk speelveld met het Verenigd Koninkrijk is ook na de brexit van belang.'

Het Verenigd Koninkrijk is de op drie na grootste exportmarkt voor Vlaanderen. Bij een harde brexit worden 28.000 Vlaamse jobs bedreigd.

Uitstel

De Britse premier Theresa May zal de Europese leiders op de EU-top van donderdag vermoedelijk om een relatief lang uitstel vragen, maar daar moeten de 27 anderen dan wel unaniem mee instemmen.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud