CD&V laat monopolie van De Lijn los

De Lijn krijgt volgend jaar een nieuwe beheersovereenkomst. ©Photo News

Meerderheidspartij CD&V wil net als coalitiepartner N-VA het monopolie van de openbare vervoersmaatschappij De Lijn doorbreken. In landelijke gebieden moet volgens CD&V beroep worden gedaan op bijvoorbeeld taxi's, autodelen of de fiets.

De openbare vervoersmaatschappij De Lijn krijgt volgend jaar een nieuwe beheersovereenkomst. Bovendien wil Europa tegen 1 januari 2019 de markt voor busvervoer liberaliseren. Vlaanderen staat voor een keuze: blijft De Lijn de dominante speler of gaan we naar volledige concurrentie met een openbare aanbesteding voor de verschillende gebieden? 

Open VLD pleit voor een liberalisering, maar vindt daarvoor geen gehoor bij coalitiepartners N-VA en CD&V. Zij willen het monopolie van De Lijn wel doorbreken, maar behouden een belangrijke rol voor de openbaar vervoersmaatschappij. 

De N-VA wil de coördinatie van het openbaar vervoer in handen geven van een onafhankelijke regisseur. De Lijn zelf kan wel nog een rol spelen in gebieden met veel reizigers, zoals de steden, zo argumenteerde Vlaams Parlementslid Annick De Ridder eerder.

Voor CD&V blijft De Lijn verantwoordelijk voor het kernnet. Enkel in de meest landelijke gebieden ziet ze een rol voor alternatieven. 'De Lijn lijdt aan obesitas', zegt Vlaams Parlementslid Karin Brouwers (CD&V). 'Wij willen De Lijn niet zoals sommige anderen uithongeren, maar op een gezond dieet zetten door ruimte te bieden aan andere spelers.'

De Lijn lijdt aan obesitas. Wij willen De Lijn niet zoals sommige anderen uithongeren, maar op een gezond dieet zetten door ruimte te bieden aan andere spelers.
Karin Brouwers
Vlaams Parlementslid (CD&V)

De bussen en trams van De Lijn moeten niet meer proberen elk klein dorp te bereiken. In plaats daarvan kan de reiziger via alternatieven zoals een taxi, een belbus of de fiets het 'kernnet' bereiken dat hem sneller dan vandaag naar zijn bestemming brengt.

Die alternatieven moeten volgens CD&V betaald worden door de dotatie van De Lijn te verminderen. 'Dit is geen besparingsoperatie,  maar moet het openbaar vervoer in Vlaanderen efficiënter maken, waardoor meer mensen het als een volwaardig alternatief voor de auto beschouwen', besluit Brouwers. 

De drie coalitiepartners N-VA, CD&V en Open VLD starten binnenkort hun overleg om de verschillende standpunten op een lijn te brengen. Ze hopen voor de zomervakantie tot een consensus te komen, maar die timing lijkt nog moeilijk haalbaar.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud